Lockheed Martin ogłasza kolejne opóźnienia w dostawach myśliwców piątej generacji F-35 Lightning II - Pentagon otrzyma dwa tuziny samolotów mniej w 2023 r.

Autor: Maksim Panasovskiy | 07.09.2023, 01:55
Lockheed Martin ogłasza kolejne opóźnienia w dostawach myśliwców piątej generacji F-35 Lightning II - Pentagon otrzyma dwa tuziny samolotów mniej w 2023 r.

Lockheed Martin i Departament Obrony USA poinformowały, że wznowienie dostaw myśliwców piątej generacji F-35 Lightning II może nastąpić później niż planowano. Oznacza to, że Pentagon otrzyma mniej samolotów niż oczekiwano w 2023 roku. Wpłynie to na przychody firmy.

Co wiadomo

Dostawy F-35 zostały wstrzym ane w lipcu tego roku. Lockheed Martin zaczął wysyłać zbudowane myśliwce ze sprzętem Technology Refresh 3 (TR-3) do magazynu. Firma wierzyła, że może wznowić dostawy do końca tego roku, ale to się zmieniło.

Według nowych szacunków, pierwsze myśliwce F-35 TR-3 po przerwie zostaną dostarczone do klienta w przyszłym roku. A dokładniej w drugim kwartale (kwiecień-czerwiec). Tym samym do końca 2023 roku Lockheed Martin dostarczy 97 myśliwców zamiast 100-120, jak pierwotnie planowano.

Firma stwierdziła, że winowajcami opóźnień są partnerzy w programie F-35. W szczególności rozwój procesora L3Harris (ICP) spowodował opóźnienia z powodu nieoczekiwanych kwestii związanych z rozwojem sprzętu i oprogramowania, testowaniem integracji komponentów i systemów oraz testami kwalifikacyjnymi systemu.

Lockheed Martin wysłał swoich ekspertów do L3Harris w celu rozwiązania problemu. Firma współpracuje również z Raytheon, aby zapewnić dostawę elektrooptycznego systemu cyfrowej apertury następnej generacji (Next Gen Electro Optical Digital Aperture System).

Amerykański wykonawca obronny dostarczy znacznie mniej samolotów F-35 w 2023 roku, niż chciał. Lockheed Martin pierwotnie planował wysłać 147-153 myśliwce do klientów, ale prognoza została później skorygowana do 100-120 samolotów. Jednocześnie kontynuowane są dostawy F-35 TR-2.

Russ Goemaere powiedział, że pięć myśliwców TR-3 zjechało już z linii montażowej Lockheeda. Powiedział, że program poczynił już znaczne postępy, ale problemy są związane z dojrzałością oprogramowania, która została odkryta podczas lotów testowych F-35. Pentagon zdecydował się zaktualizować harmonogram wznowienia dostaw ze względu na utrzymujące się ryzyko w projekcie TR-3.

Źródło: Breaking Defence