Sztuczna inteligencja zastąpi 2,4 miliona miejsc pracy w USA do 2030 roku - badanie

Autor: Bohdan Kaminskyi | 07.09.2023, 20:26
Sztuczna inteligencja zastąpi 2,4 miliona miejsc pracy w USA do 2030 roku - badanie

Do 2030 r. sztuczna inteligencja generatywna zastąpi 2,4 miliona miejsc pracy w Stanach Zjednoczonych i wpłynie na kolejne 11 milionów. Tymczasem inne formy automatyzacji sprawią, że niektóre zawody staną się droższe.

Co wiadomo

Według prognozy firmy analitycznej Forrester, najbardziej zagrożone utratą miejsc pracy są zawody umysłowe - pisarze techniczni, asystenci ds. badań społecznych, korektorzy, copywriterzy i pracownicy administracyjni.

Klasa średnia, pracownicy z wyższym wykształceniem doświadczą największych wstrząsów. Na przykład, osoby z rocznymi zarobkami poniżej 60 000 USD będą mniej dotknięte generatywną sztuczną inteligencją niż osoby zarabiające 90 000 USD lub więcej.



Jak duży wpływ może mieć technologia na różne rodzaje miejsc pracy

Według analityków Forrester, pracownicy ci mają kilka lat na przygotowanie się. Twórcy modeli AI nadal będą musieli zająć się kwestiami związanymi z prawami autorskimi, plagiatem, częstotliwością aktualizacji algorytmów, stronniczością, etyką i wiarygodnością odpowiedzi.

Raport stwierdza również, że inne formy automatyzacji będą miały większy wpływ. W 2023 r. generatywna sztuczna inteligencja będzie odpowiedzialna za 9,3% utraty miejsc pracy z powodu automatyzacji, a do 2030 r. liczba ta wzrośnie do 30,4%.

W raporcie stwierdzono, że nie wszystkie miejsca pracy zastąpione przez automatyzację są stratą dla ludzi. W niektórych przypadkach technologia zastąpi pracę, która była trudna do obsadzenia. Przykładowo, robotyka fizyczna i automatyzacja dopiero zaczynają wypełniać niedobory siły roboczej, które pojawiły się w 2020 roku.

Analitycy Forrester uważają, że przedstawiciele bardziej kreatywnych zawodów, takich jak redaktorzy i pisarze, są bardziej skłonni do korzystania z generatywnej sztucznej inteligencji w swojej pracy i są mniej narażeni na zastąpienie.

Autorzy raportu wezwali liderów firm do zrozumienia, w jaki sposób wykorzystać ją do poprawy produktywności i obsługi klienta.

Pomimo potencjału technologii, może ona prowadzić do utraty produktywności. Analitycy podkreślili, że narzędzia takie jak ChatGPT mogą generować "spójne bzdury". Potencjalnie może to prowadzić do niespójnej obsługi klienta lub konieczności samodzielnego rozwiązywania problemów przez pracowników.

Może również wystąpić niedobór rzadkich talentów na rynku pracy: programistów, analityków biznesowych, inżynierów operacyjnych i specjalistów ds. etyki.

Źródło: The Register