W 2025 r. Chiny oddadzą do użytku najbardziej zaawansowany lotniskowiec Fujian z katapultami elektromagnetycznymi dla myśliwców piątej generacji J-35.

Autor: Maksim Panasovskiy | 08.09.2023, 01:27
W 2025 r. Chiny oddadzą do użytku najbardziej zaawansowany lotniskowiec Fujian z katapultami elektromagnetycznymi dla myśliwców piątej generacji J-35.

W domenie publicznej pojawiło się zdjęcie chińskiego lotniskowca drugiej generacji Fujian. Wejdzie on do służby w marynarce wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej w 2025 roku.

Co wiadomo

Fujian, znany również jako Typ 003, to trzeci i najbardziej zaawansowany chiński lotniskowiec. Gigantyczny okręt wojenny jest bliski pierwszych prób morskich i jest już gotowy do przetestowania systemu startu myśliwców pokładowych.

Będzie to pierwszy lotniskowiec w służbie Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej wyposażony w katapulty elektromagnetyczne. Zdjęcie opublikowane na chińskim portalu społecznościowym Weibo pokazuje, że osłony zostały zdjęte z katapulty przed testem.

Oczekuje się, że do testu zostanie wykorzystany myśliwiec pokładowy J-15T z katapultą. Piloci od kilku lat ćwiczą startowanie i lądowanie ze statku przy użyciu naziemnego systemu katapultowego. Fujian będzie również przewoził myśliwce piątej generacji J-35, samoloty J-10, KJ-600 i śmigłowce Z-18.

J-15T to zmodernizowany wariant myśliwca czwartej generacji J-15 Flying Shark. Ten ostatni jest obecnie w służbie na dwóch aktywnych lotniskowcach Chińskiej Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, Liaoning i Shandong, które są wyposażone w przestarzałe rampy startowe rosyjskiej produkcji.

Jeśli chodzi o myśliwiec piątej generacji J-35, jest on w fazie rozwoju. Uważa się, że będzie on konkurentem dla amerykańskiego F-35C Lightning II, który wykorzystuje katapultę do startu i ląduje za pomocą wyrzutni.

Fujian będzie miał długość 313-318 metrów. Dla porównania, USS Gerald R. Ford (na zdjęciu powyżej), największy lotniskowiec świata, ma 337 metrów długości. Chiński okręt będzie miał wyporność 80 000 ton, co stanowi wzrost o 20 000 ton w porównaniu do Liaoning i Shandong.

Źródło: scmp
Zdjęcia: Ships Hub