Myśliwce piątej generacji F-35A Lightning II po raz pierwszy w historii wystartowały i wylądowały na publicznej autostradzie.
![Myśliwce piątej generacji F-35A Lightning II po raz pierwszy w historii wystartowały i wylądowały na publicznej autostradzie. Myśliwce piątej generacji F-35A Lightning II po raz pierwszy w historii wystartowały i wylądowały na publicznej autostradzie.](/media/post_big/01_7KfuU43.jpg)
W ramach ćwiczeń Baana 23, myśliwce piątej generacji F-35A Lightning II Królewskich Norweskich Sił Powietrznych po raz pierwszy w historii wylądowały na autostradzie. Wydarzenie to miało miejsce w Finlandii.
Co wiadomo
Samoloty F/A-18 Hornet fińskich sił powietrznych od czasu do czasu ćwiczą start i lądowanie na drogach publicznych. Teraz to samo zrobiły myśliwce F-35A Lightning II Królewskich Norweskich Sił Powietrznych.
Stop, hotref i start! Tervon maantietukikohtaan #Baana23-harjoituksessa laskeutuneet F-35-hävittäjät kuumatankattiin, eli koneet saivat polttoainetäydennystä moottoreiden ollessa käynnissä.#ilmavoimat #f35 @Luftforsvaret pic.twitter.com/MCZ1URCJfK
- Ilmavoimat (@FinnishAirForce) 21 września 2023 r.
Możliwość lądowania i startu z autostrady pomaga zrealizować koncepcję rozproszenia. Uważa się, że w przypadku prawdziwego konfliktu duże lotniska i infrastruktura wojskowa byłyby atakowane, więc myśliwce musiałyby korzystać z małych lotnisk z nieprzygotowanymi pasami startowymi i cywilnymi autostradami.
![](/media/uploads/02_3KzfArv.jpg)
![](/media/uploads/03_HyZAyxf.jpg)
![](/media/uploads/04_63oP56H.jpg)
![](/media/uploads/05_zn7YsKJ.jpg)
![](/media/uploads/06_utBxech.jpg)
![](/media/cache/34/c5/34c5b38f1e33f64e638a1e636aaeafc2.jpg)
![](/media/cache/1d/71/1d712521314db0905ac9c4349d2cf1d1.jpg)
![](/media/cache/3e/3e/3e3eb3508019a1baeff8a4fb970cf0e7.jpg)
![](/media/cache/f0/74/f074bef7fbf5053233b973b162f3c2c5.jpg)
![](/media/cache/51/bc/51bcb54d58d80569c0d3cfce210acb23.jpg)
Celem koncepcji rozproszenia jest maksymalne utrudnienie wrogowi zniszczenia samolotu, gdy znajduje się on na ziemi. F-35A Lightning II uczestniczył w ćwiczeniach wraz z F/A-18 Hornet fińskich sił powietrznych. Natychmiast po wylądowaniu personel naziemny zatankował myśliwce.
Nie jest to pierwsze lądowanie na autostradzie dla F-35 Lightning II w ogóle. Amerykanie użyli jednak wersji F-35B z krótkim startem i pionowym lądowaniem. Konwencjonalne F-35A nigdy nie lądowały na autostradzie. Były one wyposażone w system spadochronowy na wypadek niewystarczającego hamowania podczas ćwiczeń.
![](/media/uploads/11_SBhLevD.jpg)
![](/media/uploads/12_EOs7fOs.jpg)
![](/media/uploads/13_slnjjkG.jpg)
![](/media/uploads/hotpit-finland-refuel-f-35.jpg)
![](/media/cache/03/a5/03a587423f6bf9fc90109fe7c23a6a90.jpg)
![](/media/cache/3a/14/3a14888abcce5fc9f153a5bd40e80741.jpg)
![](/media/cache/28/2e/282ed0c782d03f23e3899fd7d0386ede.jpg)
![](/media/cache/30/c8/30c87c89d4c8b0a0e00f0607b08142b3.jpg)
Lockheed Martin dostarczył klientom około 1000 myśliwców piątej generacji. Do lata 2023 r. wylatały one łącznie ponad 650 000 godzin, z czego norweski F-35A około 20 000 godzin. Firma planuje zbudować ponad 3000 samolotów, a całkowity koszt programu szacowany jest na 1,7 biliona dolarów.
Źródło: Forsvaret