Myśliwce piątej generacji F-35A Lightning II po raz pierwszy w historii wystartowały i wylądowały na publicznej autostradzie.

Autor: Maksim Panasovskiy | 22.09.2023, 16:00
Myśliwce piątej generacji F-35A Lightning II po raz pierwszy w historii wystartowały i wylądowały na publicznej autostradzie.

W ramach ćwiczeń Baana 23, myśliwce piątej generacji F-35A Lightning II Królewskich Norweskich Sił Powietrznych po raz pierwszy w historii wylądowały na autostradzie. Wydarzenie to miało miejsce w Finlandii.

Co wiadomo

Samoloty F/A-18 Hornet fińskich sił powietrznych od czasu do czasu ćwiczą start i lądowanie na drogach publicznych. Teraz to samo zrobiły myśliwce F-35A Lightning II Królewskich Norweskich Sił Powietrznych.

Możliwość lądowania i startu z autostrady pomaga zrealizować koncepcję rozproszenia. Uważa się, że w przypadku prawdziwego konfliktu duże lotniska i infrastruktura wojskowa byłyby atakowane, więc myśliwce musiałyby korzystać z małych lotnisk z nieprzygotowanymi pasami startowymi i cywilnymi autostradami.

Celem koncepcji rozproszenia jest maksymalne utrudnienie wrogowi zniszczenia samolotu, gdy znajduje się on na ziemi. F-35A Lightning II uczestniczył w ćwiczeniach wraz z F/A-18 Hornet fińskich sił powietrznych. Natychmiast po wylądowaniu personel naziemny zatankował myśliwce.

Nie jest to pierwsze lądowanie na autostradzie dla F-35 Lightning II w ogóle. Amerykanie użyli jednak wersji F-35B z krótkim startem i pionowym lądowaniem. Konwencjonalne F-35A nigdy nie lądowały na autostradzie. Były one wyposażone w system spadochronowy na wypadek niewystarczającego hamowania podczas ćwiczeń.

Lockheed Martin dostarczył klientom około 1000 myśliwców piątej generacji. Do lata 2023 r. wylatały one łącznie ponad 650 000 godzin, z czego norweski F-35A około 20 000 godzin. Firma planuje zbudować ponad 3000 samolotów, a całkowity koszt programu szacowany jest na 1,7 biliona dolarów.

Źródło: Forsvaret