Film science fiction Moonfall, według słynnego fizyka-astronoma Neila deGrasse Tysona, łamie więcej praw fizyki niż Armageddon

Autor: Tetiana Honcharenko | 24.09.2023, 15:00

Znany fizyk astronomiczny Neil deGrasse Tyson powiedział, że film Moonfall narusza więcej praw fizyki niż jakikolwiek inny film, który widział, w tym Armageddon.

Co wiadomo:

Tyson już wcześniej krytykował film z Brucem Willisem za nieścisłości w fizyce, ale teraz miejsce najbardziej nierealistycznego filmu pod względem naukowym zajął projekt Moonfall. Fizyk nazywa pomysł pustego księżyca zbliżającego się do Ziemi nierealistycznym.

Doświadczony astrofizyk wyraził swoją opinię, że Moonfall, z Halle Berry w roli głównej, ma niewielką zgodność z faktami naukowymi w gatunku filmów katastroficznych w wywiadzie dla The Jess Cagle Show.

Przedstawiając szczegółowy opis filmu wyreżyserowanego przez Rolanda Emmericha, Tyson stwierdził, że Moonfall demonstruje przesadne podejście do rozwiązywania problemów, które można było rozwiązać w znacznie prostszy sposób. Naukowiec sugeruje, że skoro w kosmosie nie ma tarcia, to ciało kosmiczne mogło zostać lekko szturchnięte, co zapobiegłoby jego bezpośredniemu zderzeniu z Ziemią lub alternatywnie można było spowolnić je tak, by ciało przeleciało za Ziemią.

"Myślałem, że Armageddon nie zrezygnuje ze swojej pozycji (najbardziej nierealistycznego filmu science fiction - red.), ale wygląda na to, że tak się nie stało" - powiedział Tyson na antenie SiriusXM.

O czym jest film:

Uznany przez krytyków film Tysona Moonfall został wydany w styczniu 2022 roku i opowiada o Brianie Harpercie, byłym astronaucie, który próbuje przekonać NASA, że na Księżycu zachodzi niewyjaśnione zjawisko. 10 lat później księżyc nagle opuszcza orbitę i wchodzi na kurs kolizyjny z Ziemią, wywołując liczne kataklizmy i grożąc upadkiem ludzkości. Samozwańczy astronom, który jako pierwszy zauważył tę anomalię, bezskutecznie próbuje dotrzeć do rządu, więc prosi o pomoc emerytowanego Harpera.

"Moonfall" uznawany jest za komercyjną porażkę. Przy 150 milionach dolarów zainwestowanych w produkcję, projekt zebrał tylko 67 milionów dolarów w światowym box office. Niepowodzenie to przypisuje się fabule, którą zarówno krytycy, jak i widzowie uznali za niedorzeczną. Fabuła była również pełna niepotrzebnych klisz, a chemia między większością aktorów w niektórych przypadkach prawie nie istniała.

Źródło: Comicbook