Chiny przetestowały pierwszego w historii drona wyposażonego w obrotowy silnik detonacyjny - system napędowy otworzy drogę do stworzenia hipersonicznych samolotów i pocisków rakietowych.

Autor: Maksim Panasovskiy | 27.09.2023, 16:41
Chiny przetestowały pierwszego w historii drona wyposażonego w obrotowy silnik detonacyjny - system napędowy otworzy drogę do stworzenia hipersonicznych samolotów i pocisków rakietowych.

Prywatna chińska firma Thrust-to-Weight Ratio Engine była w stanie przetestować obrotowy silnik detonacyjny na dronie. Jest to pierwszy taki test. Wcześniej przeprowadzano jedynie testy stanowiskowe.

Co wiadomo

Obrotowy silnik detonacyjny otworzy drogę do rozwoju hipersonicznych systemów transportowych, w tym samolotów i pocisków rakietowych. Kolejną cechą układu napędowego jest zmniejszone zużycie paliwa.

Silnik firmy o stosunku ciągu do masy został opracowany wspólnie z Instytutem Badawczym Technologii Przemysłowych Uniwersytetu Chongqing. Otrzymał on nazwę FB-1 Rotating Detonation Engine.

Do przetestowania układu napędowego wykorzystano bezzałogowy statek powietrzny typu samolot o długości 5 metrów. Test odbył się w prowincji Gansu, ale lokalizacja nie została sprecyzowana. Jedno ze zdjęć przedstawia drona kołującego wzdłuż pasa startowego. Obecnie nie mamy żadnych informacji na temat testu w locie.

Silniki detonacyjne, takie jak FB-1 Rotating Detonation Engine, są w stanie osiągać prędkości hipersoniczne, oszczędzając do jednej trzeciej paliwa. Ich mocną stroną jest możliwość kontrolowania ciągu od zera do maksimum, czym nie mogą pochwalić się silniki odrzutowe.

Silnik Thrust-to-Weight Ratio Engine osiągnął wcześniej siłę ciągu 1000 N (~100 kg), co byłoby wystarczające do zastosowań w dronach. Oczekuje się, że silnik FB-1 Rotating Detonation Engine wejdzie do produkcji w ciągu kilku lat.

Źródło: scmp

UAV