Pierwszy zmodernizowany myśliwiec F-15EX Eagle II w ostatecznej konfiguracji wykonał swój debiutancki lot
Boeing przygotowuje się do dostarczenia pierwszego myśliwca F-15EX Eagle II w ostatecznej konfiguracji. Samolot niedawno odbył swój debiutancki lot.
Co wiadomo
Eksperci US Air Force i Boeinga analizują dane uzyskane podczas testów operacyjnych myśliwca F-15EX Eagle II. Informacje te umożliwią podjęcie decyzji o fazie produkcji na pełną skalę. Oczekuje się, że nastąpi to do końca tego roku.
#F15EX kończy testy strukturalne i wibracyjne - dosłownie wstrząsając samolotem - w celu symulacji warunków lotu i sprawdzenia, czy płatowiec i jego systemy będą odpowiednio reagować. Następnie ➡️ testy w locie. pic.twitter.com/PjEgzrGFFt
- Boeing Defence (@BoeingDefense) 26 października 2023 r.
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych mają dwa myśliwce testowe F-15EX Eagle II. Są one oparte na samolotach dla Królewskich Sił Powietrznych Bahrajnu. Boeing planuje dostarczyć klientowi pierwsze sześć myśliwców w ostatecznej konfiguracji do końca pierwszego kwartału roku podatkowego 2024. Cztery z nich trafią na Florydę, a dwa kolejne do Oregonu.
F-15EX to ważny, ale kosztowny program dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Niedawno ujawniono, że średni koszt jednego samolotu w pierwszej partii wyniesie 90 milionów dolarów, co oznacza, że będzie on o 7,5 miliona dolarów droższy niż F-35A Lightning II.
Zmodernizowany myśliwiec zademonstrował już zdolność do przenoszenia trzech pocisków JASSM i tuzina pocisków AMRAAM. Ponadto samoloty F-15EX mogą w przyszłości stać się nosicielami broni hipersonicznej.
Początkowo Siły Powietrzne USA chciały kupić 144 samoloty. Później plan został zredukowany do 80 sztuk. Obecnie służby wojskowe planują zakup 104 myśliwców. Możliwe, że liczba ta ulegnie zmianie w tym lub innym kierunku.
Źródło: The Aviationist