Pierwsze cztery partie zmodernizowanych myśliwców F-15EX Eagle II pozostaną bez zewnętrznych zbiorników paliwa, ale będą mogły przenosić więcej pocisków rakietowych
Boeing jest bliski dostarczenia pierwszego myśliwca F-15EX Eagle II w ostatecznej konfiguracji. Ten i kilkadziesiąt innych samolotów nie będzie miało konforemnych zbiorników paliwa.
Co wiadomo
F-15EX to zmodernizowana wersja płatowca F-15, który pojawił się prawie 50 lat temu. Wraz z nowym systemem walki elektronicznej EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System), jedną z innowacji jest obecność konforemnych zbiorników paliwa.
Jednak myśliwce z pierwszych czterech partii nie będą ich miały. W ramach partii 1-4 Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych zakupią 54 produkcyjne myśliwce czwartej generacji. Dwa samoloty testowe, które są już w służbie, posiadają zbiorniki paliwa.
Wersja F-15EX Eagle II bez dodatkowych zbiorników będzie mogła przenosić do 12 pocisków, ale będzie miała ograniczony zasięg. Dlatego samoloty te będą wykorzystywane głównie do operacji powietrze-powietrze.
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych poszukują obecnie funduszy na 12 zestawów konforemnych zbiorników paliwa dla piątej partii F-15EX Eagle II w roku podatkowym 2024. Ponadto służby wojskowe zwróciły się do Kongresu o fundusze na zakup 12 kolejnych zestawów dla tej samej partii.
Tak więc, jeśli zostanie to zatwierdzone, wszystkie 24 samoloty z piątej partii będą wyposażone w konforemne zbiorniki paliwa. Będą one mogły pomieścić ponad 4000 kg paliwa. Należy zauważyć, że umowa na partię 5 nie została jeszcze sfinalizowana.
Źródło: Breaking Defence