Badanie: chatbot Google AMIE wykazywał więcej empatii dla pacjentów niż prawdziwi lekarze

Autor: Bohdan Kaminskyi | 17.01.2024, 19:05
Badanie: chatbot Google AMIE wykazywał więcej empatii dla pacjentów niż prawdziwi lekarze
Rock'n Roll Monkey/Unsplash.

Google opublikowało wyniki badania porównującego jakość diagnozy i komunikacji chatbota medycznego AMIE z jakością diagnozy i komunikacji profesjonalnych lekarzy.

Co wiadomo

W eksperymencie wzięło udział 20 pacjentów z fikcyjnymi objawami i 20 lekarzy pierwszego kontaktu. Pacjenci losowo komunikowali się albo z chatbotem AMIE, albo z prawdziwym lekarzem. Jednocześnie nie wiedzieli, z kim prowadzą dialog.

Pod koniec 149 dialogów większość pacjentów stwierdziła, że woli komunikować się z systemem AI. Ich zdaniem AMIE lepiej rozumiał problemy, był bardziej uważny i profesjonalny. Ponadto chatbot okazał się bardziej dokładny w diagnozowaniu chorób.

Google podkreśla jednak, że wyniki należy interpretować ostrożnie. W prawdziwej praktyce lekarze wykorzystują znacznie więcej danych niż tylko opisy tekstowe. Ponadto mogą budować długoterminowe relacje z pacjentami.

Według twórców, chatboty medyczne oparte na sztucznej inteligencji nie są jeszcze gotowe, aby w pełni zastąpić lekarzy, ale mogą stać się przydatnym narzędziem wsparcia dla osób, które nie mają dostępu do opieki medycznej. Jednak rzeczywiste zastosowania będą wymagały dodatkowych zabezpieczeń w zakresie bezpieczeństwa i prywatności.

Źródło: The Register