Badanie: chatbot Google AMIE wykazywał więcej empatii dla pacjentów niż prawdziwi lekarze
Rock'n Roll Monkey/Unsplash.
Google opublikowało wyniki badania porównującego jakość diagnozy i komunikacji chatbota medycznego AMIE z jakością diagnozy i komunikacji profesjonalnych lekarzy.
Co wiadomo
W eksperymencie wzięło udział 20 pacjentów z fikcyjnymi objawami i 20 lekarzy pierwszego kontaktu. Pacjenci losowo komunikowali się albo z chatbotem AMIE, albo z prawdziwym lekarzem. Jednocześnie nie wiedzieli, z kim prowadzą dialog.
Pod koniec 149 dialogów większość pacjentów stwierdziła, że woli komunikować się z systemem AI. Ich zdaniem AMIE lepiej rozumiał problemy, był bardziej uważny i profesjonalny. Ponadto chatbot okazał się bardziej dokładny w diagnozowaniu chorób.
Google podkreśla jednak, że wyniki należy interpretować ostrożnie. W prawdziwej praktyce lekarze wykorzystują znacznie więcej danych niż tylko opisy tekstowe. Ponadto mogą budować długoterminowe relacje z pacjentami.
Według twórców, chatboty medyczne oparte na sztucznej inteligencji nie są jeszcze gotowe, aby w pełni zastąpić lekarzy, ale mogą stać się przydatnym narzędziem wsparcia dla osób, które nie mają dostępu do opieki medycznej. Jednak rzeczywiste zastosowania będą wymagały dodatkowych zabezpieczeń w zakresie bezpieczeństwa i prywatności.
Źródło: The Register