Badanie: chatbot Google AMIE wykazywał więcej empatii dla pacjentów niż prawdziwi lekarze


Rock'n Roll Monkey/Unsplash.

Google opublikowało wyniki badania porównującego jakość diagnozy i komunikacji chatbota medycznego AMIE z jakością diagnozy i komunikacji profesjonalnych lekarzy.

Co wiadomo

W eksperymencie wzięło udział 20 pacjentów z fikcyjnymi objawami i 20 lekarzy pierwszego kontaktu. Pacjenci losowo komunikowali się albo z chatbotem AMIE, albo z prawdziwym lekarzem. Jednocześnie nie wiedzieli, z kim prowadzą dialog.

Pod koniec 149 dialogów większość pacjentów stwierdziła, że woli komunikować się z systemem AI. Ich zdaniem AMIE lepiej rozumiał problemy, był bardziej uważny i profesjonalny. Ponadto chatbot okazał się bardziej dokładny w diagnozowaniu chorób.

Google podkreśla jednak, że wyniki należy interpretować ostrożnie. W prawdziwej praktyce lekarze wykorzystują znacznie więcej danych niż tylko opisy tekstowe. Ponadto mogą budować długoterminowe relacje z pacjentami.

Według twórców, chatboty medyczne oparte na sztucznej inteligencji nie są jeszcze gotowe, aby w pełni zastąpić lekarzy, ale mogą stać się przydatnym narzędziem wsparcia dla osób, które nie mają dostępu do opieki medycznej. Jednak rzeczywiste zastosowania będą wymagały dodatkowych zabezpieczeń w zakresie bezpieczeństwa i prywatności.

Źródło: The Register

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();