W irańskim bezzałogowym samolocie odrzutowym Shahed-238 znaleziono części wyprodukowane w Czechach, Kanadzie, USA i Szwajcarii.
Defense Express uzyskał raport ukraińskich specjalistów, którzy przeanalizowali irański UAV Shahed-238 zestrzelony przez AFU.
Co wiadomo
Jak się okazało, pomimo sankcji, Iran nadal używa europejskich i amerykańskich części w swoich dronach. Na przykład, głównym komponentem UAV Shahed-238 jest silnik TJ150. Jest on produkowany przez czeską firmę PBS Velká Bíteš. Jego maksymalny ciąg wynosi 1500 N przy wadze 18,9 kg, średnicy 272 mm i długości 518 mm. Dzięki temu silnikowi Shahed-238 może osiągnąć prędkość około 520 km/h.
Jeśli chodzi o nawigację, odpowiadają za nią systemy satelitarne i inercyjne. Posiadają one jednostki antenowe TW1721 wyprodukowane przez kanadyjską firmę Tallysman. Również w UAV można znaleźć szwajcarskie i amerykańskie mikroprocesory i mikrokontrolery. Ponadto dron wykorzystuje mikroprocesor TMS320 F28335PGFA firmy Texas Instruments (USA). Jak dokładnie Iranowi udało się obejść sankcje i importować do kraju tak ważne komponenty zachodniej produkcji, wciąż pozostaje nieznane.
Dla niezorientowanych
Iran zademonstrował UAV Shahed-238 pod koniec ubiegłego roku. Dron ten jest napędzaną silnikiem odrzutowym modyfikacją Shahed-136. Ma nieco zaktualizowany wygląd i trzy wersje: wariant z autonomicznym systemem naprowadzania opartym na systemie inercyjnym i sygnałach GPS, a także warianty z systemami naprowadzania podczerwonego/optycznego i radarowego. Nawiasem mówiąc, informacja o pierwszym zestrzeleniu Shahed-238 przez wojowników AFU pojawiła się na początku stycznia. Poniżej można zapoznać się z charakterystyką techniczną UAV:
Zasięg lotu | 2000 km |
Długość | 3.5 м |
Rozpiętość skrzydeł | 3 м |
Wysokość | 0.5 м |
Maksymalna masa startowa | 250 kg |
Masa ładunku | 50 kg |
Rodzaj ładunku | Część bojowa |
Silnik | Turbojet |
Prędkość maksymalna | 600 km/h |
Liczba anten Nasir | 4 szt. |
Źródło: Defence Express