Europa będzie musiała nałożyć cła, aby ograniczyć napływ chińskich samochodów elektrycznych
Według analizy Rhodium Group, Unia Europejska będzie musiała nałożyć wyższe cła, aby ograniczyć napływ chińskich samochodów elektrycznych.
Co wiemy
Materiał został opublikowany w kontekście prowadzonego przez UE dochodzenia antysubsydyjnego w sprawie importu pojazdów elektrycznych z Chin. UE planuje nałożyć cła w wysokości od 15% do 30% na chińskie pojazdy elektryczne, ale w publikacji stwierdzono, że cła te prawdopodobnie nie wystarczą do ograniczenia konkurencji z Chin.
Chińskie firmy, takie jak BYD, stały się w zeszłym roku największymi na świecie producentami pojazdów elektrycznych. Mogą sprzedawać samochody po znacznie wyższych marżach w regionach takich jak UE. Ponadto chińscy producenci pojazdów elektrycznych prowadzą intensywną wojnę cenową na rynku krajowym.
Model BYD Seal U jest sprzedawany w Chinach za 20 000 USD, podczas gdy w UE cena wynosi 42 000 EUR, więc producent generuje szacunkowy zysk w wysokości 1300 EUR na rynku krajowym w porównaniu z 14 300 EUR za samochód w Europie. Nawet po 30% wzroście ceł, firma taka jak BYD osiągnie większy zysk w UE.
BYD prawdopodobnie będzie musiał obniżyć ceny, aby osiągnąć swój cel, jakim jest zdobycie większego udziału w rynku UE. Stawka celna w wysokości 30% pozostawiłaby na to dużo miejsca.
Źródło: Rhodium Group