SpaceX otrzymuje licencję FCC na korzystanie z nowych anten Starlink na samolotach, statkach i samochodach
Federalna Komisja Łączności (FCC) zezwoliła SpaceX na korzystanie z nowej anteny Starlink V4 i przyszłego modelu mini anteny w poruszających się pojazdach, w tym samochodach, statkach i samolotach.
Co wiemy
Po kilku miesiącach oczekiwania SpaceX otrzymało tę licencję. Wcześniej, we wrześniu, FCC zezwoliła na działanie anten nowej generacji, ale tylko w stałych pozycjach.
W ubiegłym tygodniu amerykański regulator rozszerzył uprawnienia SpaceX, zezwalając na korzystanie z nowych anten na pokładzie poruszających się pojazdów.
Decyzji tej sprzeciwiła się firma Dish Network, która wezwała FCC do odmówienia SpaceX licencji na korzystanie z anten "w ruchu", powołując się na możliwe zakłócenia radiowe. SpaceX argumentował jednak, że Dish próbuje zablokować swojego odnoszącego sukcesy konkurenta, po tym jak FCC zatwierdziła pierwszą licencję SpaceX na używanie anten Starlink na poruszających się pojazdach w 2022 roku.
Dzięki nowej licencji SpaceX może rozszerzyć sprzedaż sprzętu Starlink w USA dla różnych przypadków użycia. Antena V4 zastąpiła już starą antenę dla użytkowników domowych.
Według dyrektora generalnego firmy, Elona Muska, mini-płytka Starlink ma zostać wydana jeszcze w tym roku.
Mini-płytka ma być przenośnym sposobem na dostęp do Internetu satelitarnego, niezależnie od lokalizacji.
SpaceX podpisało już umowy na instalację sprzętu Starlink na samolotach komercyjnych i statkach wycieczkowych. W zeszłym tygodniu firma ogłosiła instalację Starlink na ponad 200 statkach wycieczkowych na całym świecie.
W przypadku pojazdów, takich jak samochody dostawcze, SpaceX oferuje korzystanie ze Starlink w ruchu, ale wymaga to płaskiej anteny o wysokiej wydajności. Bez niej korzystanie z danych mobilnych podczas jazdy jest ograniczone do prędkości poniżej 10 mil na godzinę.
Źródło: PCMag