Kosztujący zaledwie 8000 dolarów sedan Suzuki pomyślnie przeszedł testy zderzeniowe Global NCAP
Bardzo tanie samochody często nie przechodzą testów zderzeniowych ze względu na całkowitą oszczędność we wszystkim. Jednak sedan Maruti Suzuki Dzire czwartej generacji wprowadzony na rynek indyjski otrzymał pięciogwiazdkową ocenę w dobrowolnych testach bezpieczeństwa za pierwszym podejściem. Co więcej, nowy Dzire stał się pierwszym samochodem Maruti Suzuki, który uzyskał pięciogwiazdkową ocenę Global NCAP.
Protokoły testów zderzeniowych Global NCAP oceniają ochronę przed zderzeniem czołowym i bocznym dla wszystkich modeli, a także działanie elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESC). W przypadku pojazdów, które uzyskają najwyższe oceny gwiazdkowe, oceniana jest również ochrona pieszych i ochrona przed zderzeniem bocznym ze słupem.
Maruti Suzuki Dzire uzyskał pięć gwiazdek za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów i cztery gwiazdki za bezpieczeństwo dzieci. Mały sedan jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych, ESC, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach i uchwyty do fotelików dziecięcych i-Size. Jedna gwiazdka za bezpieczeństwo dzieci została usunięta z powodu niewystarczającej ochrony szyi dla trzyletniego manekina.
Oto jak przebiegały testy:
Co sprawia, że ten wynik jest godny uwagi?
Maruti Suzuki było pewne swojego "dziecka" i dobrowolnie wysłało je na testy zderzeniowe.
Osiągnięcie Dzire wyraźnie kontrastuje z poprzednimi testami samochodów budżetowych na rynkach wschodzących. Na przykład Suzuki Baleno otrzymał zero gwiazdek w testach Latin NCAP w 2021 roku, podczas gdy Suzuki Swift zdobył tylko jedną gwiazdkę od Global NCAP w 2022 roku.
Co jeszcze wiadomo o Maruti Suzuki Dzire?
Czterometrowy Maruti Suzuki Dzire kosztuje około 8 000 USD w podstawowym wyposażeniu - to około sześć razy taniej niż przeciętny nowy samochód w USA. Samochód oferuje podstawową mobilność, nie będąc "kapsułą śmierci" nawet według standardów testów zderzeniowych z 2024 roku. Silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra wytwarza zaledwie 80 KM mocy i 112 Nm momentu obrotowego. Ponadto dostępna jest wersja zasilana sprężonym gazem ziemnym (CNG) o jeszcze skromniejszych parametrach: 69 KM i 101 Nm. Jest to samochód z napędem na przednie koła, wyposażony w pięciobiegową manualną skrzynię biegów (MT) lub automatyczną skrzynię biegów (AMT).
Droższe wersje wyposażeniowe otrzymują takie udogodnienia jak kamera cofania, automatyczna klimatyzacja, tylne nawiewy, bezprzewodowa ładowarka, dwukolorowe wnętrze, a nawet elektryczny szyberdach. Maruti Suzuki dodaje również reflektory LED, spojler pokrywy bagażnika i system monitorowania ciśnienia w oponach. System multimedialny z 9-calowym ekranem dotykowym obsługuje bezprzewodowe Android Auto i Apple CarPlay.
Model Dzire odniósł ogromny sukces komercyjny w Indiach, sprzedając się w liczbie ponad 2,7 miliona egzemplarzy od momentu wprowadzenia na rynek w marcu 2008 roku. Najnowsza wersja będzie również oferowana w Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Łacińskiej i regionie ASEAN.
Źródło: Global NCAP