Szwecja może kupić brazylijskie samoloty transportowe C-390 w zamian za myśliwce Gripen
Brazylijska firma Embraer otrzyma kolejnego klienta na swój wojskowy samolot transportowy C-390 Millennium - Szwecję.
Co wiemy.
Wraz z decyzją o zamówieniu C-390 Millennium, szwedzkie siły powietrzne staną się szóstym w Europie i piątym w NATO, który wybierze ten wojskowy samolot transportowy, zwiększając łączną liczbę operatorów na całym świecie do ośmiu.
Do 2022 r. tylko trzy kraje eksploatowały ten samolot: Brazylia, Węgry i Portugalia. Powody rosnącej popularności C-390 są dość oczywiste: jest to jedyna oferta w swojej kategorii wagowej na rynku zachodnim i potencjalny zamiennik przestarzałego C-130 Hercules.
Jak dotąd Szwecja podpisała jedynie list intencyjny, więc ostateczna liczba samolotów i wartość transakcji będą znane później. Istnieją spekulacje, że Szwecja może chcieć zastąpić swoje obecne C-130 na zasadzie jeden do jednego, tj. zakupić 6 samolotów.
Transakcja może być warta nawet 1,5 mld USD za sześć jednostek, biorąc pod uwagę niedawny kontrakt Republiki Czeskiej, która zakupiła dwa C-390 za 492 mln USD.
Istnieje również duże prawdopodobieństwo, że Szwecja nie zapłaci gotówką, ponieważ Brazylia rozważa zakup dodatkowych myśliwców JAS 39 Gripen E/F, a transfer czterech C-390 Millennium od Embraera może być częścią transakcji w zamian za 14 myśliwców Gripen.
Myśliwce będą produkowane w zakładach w Brazylii. Strona brazylijska już zlokalizowała montaż Gripenów, co może być ważną częścią współpracy. Co ciekawe, Kolumbia może również stać się potencjalnym klientem szwedzkich myśliwców, które również będą montowane w Brazylii.
Dla tych, którzy nie wiedzą
C-390 Millennium ma maksymalną masę startową 87 ton, ładowność 26 ton i może przewozić do 80 osób. Jego przedział ładunkowy mierzy 18,5 x 3 x 3,4 metra, a silniki IAE V2500 zapewniają 139,4 kN ciągu. Samolot może przelecieć 5020 km z 14-tonowym ładunkiem i 2000 km z maksymalnym ładunkiem 26 ton.
Źródło: Ministerstwo Obrony Narodowej