Europejskie firmy stoczniowe połączą siły, aby stworzyć wspólną korwetę EPC
W zeszłym tygodniu, 4 listopada, podczas wystawy Euronaval w Paryżu, wiodący europejscy producenci statków oficjalnie podpisali porozumienie w sprawie drugiej fazy projektu Europejskiej Korwety Patrolowej (EPC).
Co wiemy
Jedne z największych firm stoczniowych Navantia (Hiszpania), Fincantieri (Włochy) i Naval Group (Francja) będą wspólnie promować projekt Modular and Multipurpose Patrol Corvette (MMPC).
Oczekuje się, że grecka firma inżynieryjna HYDRUS również dołączy do konsorcjum, jeszcze bardziej wzmacniając współpracę międzyeuropejską w dziedzinie obrony morskiej.
Projekt EPC, uruchomiony 3 czerwca 2019 r. jako wspólna inicjatywa Francji i Włoch, ma na celu stworzenie wszechstronnej platformy korwety, która spełni szeroki zakres misji obronnych i patrolowych na wodach europejskich.
Pierwsza faza projektu MMPC, zwana Call 1, została sfinansowana w 2021 r. z Europejskiego Funduszu Obronnego (EDF) w następstwie wniosku złożonego przez konsorcjum Naviris i Navantia.
W maju 2024 r. Komisja Europejska przeznaczyła 154,5 mln euro na drugą fazę, Call 2, zainicjowaną przez Fincantieri, Naval Group, Navantia, Naviris i HYDRUS. Faza ta, która potrwa od 2025 do 2029 roku, obejmuje szczegółowy projekt i rozpoczęcie produkcji dwóch prototypów: jednej korwety LRM i jednej korwety FCM.
Francja i Hiszpania są zainteresowane wersją LRM, która jest przeznaczona do długoterminowych patroli i operacji zagranicznych, podczas gdy Grecja i Włochy planują wykorzystać wersję bojową FCM do operacji na Morzu Śródziemnym, w tym w obszarach wysokiego ryzyka.
Korweta LRM, przeznaczona do patrolowania dalekiego zasięgu, będzie wyposażona w zaawansowany radar, system kontroli bojowej, pociski przeciwlotnicze krótkiego i średniego zasięgu oraz prędkość maksymalną do 24 węzłów.
Korweta FCM będzie wyposażona w dodatkowe pociski przeciwokrętowe, torpedy i systemy obrony przed dronami oraz będzie w stanie osiągnąć prędkość do 26 węzłów.
Różnice między wersjami LRM i FCM dotyczą również układu napędowego, systemów czujników i konfiguracji uzbrojenia, które są dostosowane do krajowych potrzeb obronnych.
Źródło: Defence Industry Europe