Fiat rozpoczyna sprzedaż hybryd zasilanych etanolem: co kryje się za nową "bio-hybrydą"?

Autor: Volodymyr Kolominov | wczoraj, 16:19
Fiat rozpoczyna sprzedaż hybryd zasilanych etanolem: co kryje się za nową "bio-hybrydą"?

Fiat wprowadził technologię Bio-Hybrid w crossoverach Pulse i Fastback w Brazylii. Technologia ta łączy hybrydowe układy napędowe z biopaliwami, w szczególności etanolem, w celu zmniejszenia emisji i promowania przystępnej cenowo mobilności.

Jak to działa

Sercem systemu jest turbodoładowany silnik o pojemności 1,0 litra, zasilany zarówno benzyną, jak i etanolem. Trzycylindrowy silnik wytwarza 130 KM. Nie brzmi to imponująco, ale Fiat twierdzi, że Fastback i Pulse są najmocniejsze w swoim segmencie. Moc wyjściowa jest przesyłana na przednie koła za pośrednictwem wariatora (CVT), który naśladuje siedem biegów.

Fiat Pulse Impetus Hybrid

Fiat wyposażył modele Fastback i Pulse w parę 12-woltowych akumulatorów: kwasowo-ołowiowy o pojemności 68 Ah w komorze silnika i litowo-jonowy o pojemności 11 Ah pod fotelem kierowcy. Razem akumulatory te wspomagają silnik elektryczny o mocy 4 KM, który zapewnia dodatkowy moment obrotowy silnikowi spalinowemu i ładuje oba akumulatory w trybie regeneracji.

Fiat Fastback Impetus Hybrid

Fiat twierdzi, że zużycie paliwa jest o 11,5 procent niższe w przypadku modelu Fastback i o 10,7 procent w przypadku modelu Pulse w porównaniu z niezelektryfikowaną wersją silnika kompatybilnego z etanolem.

Dlaczego etanol?

Brazylia jest drugim co do wielkości producentem etanolu na świecie, a do jego produkcji kraj ten w znacznym stopniu wykorzystuje trzcinę cukrową. To właśnie w Brazylii Fiat wyprodukował pierwszy samochód kompatybilny z czystym etanolem, Model 147, w 1979 roku. Według stowarzyszenia ANFAVEA, w 2022 roku 83% samochodów sprzedawanych w Brazylii będzie miało silnik zasilany etanolem.

Co dalej.

Obecnie Fiat Fastback i Pulse są łagodnymi hybrydami (mild-hybrids), ale należąca do marki Fiat firma Stellantis Corporation ogłosiła już plany dotyczące w pełni samoładujących się hybryd (HEV) i hybryd typu plug-in (PHEV) z możliwością zasilania etanolem. Konkurenci, w tym General Motors i Honda Motor, również zapowiedzieli hybrydy na etanol, więc walka o rynek brazylijski trwa.

Źródło: Fiat