Chiński CATL może zbudować fabrykę w USA, jeśli Donald Trump się zgodzi
Chiński producent baterii CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) zasugerował możliwość budowy fabryki w USA - ale tylko wtedy, gdy Donald Trump ją poprze.
Na dzień dzisiejszy baterie CATL do samochodów elektrycznych nie kwalifikują się do ulg podatkowych w USA ze względu na ograniczenia zawarte w ustawie o redukcji inflacji (Inflation Reduction Act). Sytuacja może się jednak zmienić, jeśli prezydent-elekt USA poprze inicjatywę chińskiej firmy.
Co wiadomo?
Dyrektor generalny CATL Robing Zeng powiedział agencji Reuters, że firma próbowała wcześniej skontaktować się z amerykańskimi urzędnikami, ale napotkała opór. Niemniej jednak zasugerował, że pomysł jest nadal aktualny: "Pozostaję otwarty. Mam nadzieję, że będą również otwarci na inwestycje w przyszłości".
Podczas gdy amerykańscy politycy obu partii, w tym Donald Trump, chcą ograniczyć obecność chińskich samochodów w USA, sam Trump wcześniej powiedział, że nie ma nic przeciwko chińskim producentom samochodów budującym fabryki w kraju, co stworzyłoby nowe miejsca pracy. Te same warunki mogłyby być korzystne dla CATL.
Pomimo braku własnej produkcji w USA, CATL licencjonuje obecnie swoją technologię firmie Ford Motor. Ten ostatni planuje uruchomienie fabryki BlueOval Battery Park w Michigan. Będzie on produkował baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) dla elektrycznych modeli F-150 Lightning i Mustang Mach-E.
Źródło: Reuters