Kalifornia przywróci dotacje na samochody elektryczne, jeśli Trump anuluje ulgi podatkowe. Ale nie dla Tesli

Autor: Volodymyr Kolominov | 26.11.2024, 15:17
Kalifornia przywróci dotacje na samochody elektryczne, jeśli Trump anuluje ulgi podatkowe. Ale nie dla Tesli

Gubernator Kalifornii Gavin Newsom obiecał odnowić program dopłat do czystych pojazdów, jeśli prezydent elekt USA Donald Trump zdecyduje się zlikwidować federalną ulgę podatkową na samochody elektryczne. Tesla, największy gracz na stanowym rynku samochodów elektrycznych, nie będzie jednak objęta nowymi dotacjami. Decyzja ta już wywołała krytykę ze strony Ilona Muska.

Co wiadomo.

Program Clean Vehicle Rebate trwał do 2023 roku i sfinansował ponad 594 000 pojazdów. Dotacje sięgały 7 500 USD na zakup pojazdów ZEV (zero emission vehicles) i obejmowały ponad 66 000 rabatów dla osób o niskich dochodach, na łączną kwotę ponad 354 mln USD. Pojazdy elektryczne na baterie (71%) i hybrydy plug-in (26%) otrzymały większość funduszy. Kolejne 3% trafiło do pojazdów elektrycznych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) i motocykli elektrycznych.

Newsom zapewnił, że nowy program będzie stymulował "innowacje i konkurencję" w samochodach elektrycznych. Oczekuje się, że będzie on finansowany z Funduszu Redukcji Gazów Cieplarnianych, ale szczegóły są nadal przedmiotem debaty w parlamencie stanowym.

Najbardziej zaskakującym aspektem tej historii jest wykluczenie Tesli z programu wsparcia. Biuro gubernatora przypisało to ograniczeniom rynkowym, które powinny dać innym producentom szansę na zdobycie przyczółka na rynku. Musk odpowiedział, nazywając ten pomysł "szalonym", podkreślając, że Tesla jest jedynym producentem samochodów elektrycznych w Kalifornii.

Plany Trumpa

Według Bloomberga, Donald Trump nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji w sprawie anulowania pożyczki federalnej w wysokości 7 500 USD. Podczas kampanii wyborczej w sierpniu powiedział, że popiera samochody elektryczne, ale jest również zainteresowany samochodami benzynowymi, hybrydami i "czymś nowym". Musk ze swojej strony popiera anulowanie kredytu, twierdząc, że zaszkodziłoby to bardziej jego konkurentom niż Tesli.

Tymczasem Kalifornia pozostaje liderem w USA pod względem sprzedaży ZEV, z 115 897 jednostkami sprzedanymi w trzecim kwartale 2024 roku, co stanowi 26,4 procent nowych pojazdów.

Źródło: Bloomberg