Załoga chińskiego statku Yi Peng 3 jest podejrzana o uszkodzenie kabli podmorskich na Morzu Bałtyckim
Kabel podmorski C-Lion1. Źródło: Yle
Załoga chińskiego statku jest podejrzana o celowe przeciągnięcie kotwicy na odległość 160 km w celu przecięcia bałtyckich kabli na morzu.
Co wiadomo
Według WSJ, chiński statek towarowy przewożący rosyjskie nawozy mógł celowo przeciąć dwa kable transmisji danych między Finlandią a Niemcami, Szwecją i Litwą. Stało się to, gdy statek był zakotwiczony na dnie Morza Bałtyckiego przez ponad 160 kilometrów.
Dochodzenie koncentruje się obecnie na tym, czy kapitan chińskiego statku został zwerbowany przez rosyjski wywiad. Według funkcjonariuszy organów ścigania jest mało prawdopodobne, aby kapitan nie widział porzuconej kotwicy, która spowolniła statek na wiele godzin i zerwała kable po drodze.
Kabel podmorski C-Lion1. Ilustracja: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
Masowiec Yi Peng 3 opuścił rosyjski port Ust-Ługa 15 listopada, a uszkodzenie kabli zostało zgłoszone 18 listopada, kiedy kabel telekomunikacyjny C-Lion1 między Finlandią a Niemcami na krótko przestał działać. Połączenie między dwoma krajami zostało przerwane, ale zwykli ludzie tego nie zauważyli. Sejsmolog Toni Veikkolainen z Instytutu Sejsmologii Uniwersytetu Helsińskiego powiedział, że do tej pory nie znaleziono żadnych oznak możliwej eksplozji.
Źródło: WSJ