Hyundai i Kia zaprezentowały X-ble Shoulder, bezbateryjne robotyczne ramię dla osób wykonujących wolne zawody.
Demonstracja X-ble Shoulder. Źródło: Hyundai Motor
Hyundai Motor i Kia Corporation postanowiły ułatwić życie pracownikom w branżach wymagających ciężkiej pracy fizycznej. Firmy zaprezentowały X-ble Shoulder podczas wydarzenia Wearable Robot Tech Day, które odbyło się w Hyundai Motorstudio Goyang, niedaleko Seulu. Jest to pierwsze urządzenie z linii urządzeń X-ble redukujących wysiłek fizyczny. Poniższy film pokazuje, jak działa ten interesujący system.
Co wiadomo o X-ble Shoulder?
W nazwie X-ble - litera "X" symbolizuje nieskończony potencjał, a przedrostek "able" wskazuje, że nie ma rzeczy niemożliwych.
X-ble Shoulder jest noszony jak kamizelka i pomaga w wykonywaniu zadań nad głową. Kompensuje siłę mięśni ramion, zmniejsza obciążenie barków nawet o 60% i zmniejsza obciążenie mięśni naramiennych przednich i bocznych nawet o 30%. Co najlepsze, urządzenie działa bez baterii i nie wymaga ładowania: jego moduł kompensacji mięśni generuje siłę pomocniczą za pomocą opatentowanej struktury wielopunktowej. Urządzenie waży 1,9 kg i można je dostosować do budowy ciała użytkownika.
Zalety urządzenia:
- Zmniejszone ryzyko obrażeń
- Zwiększona wydajność pracy
- Łatwy w użyciu, nawet przy długich zmianach roboczych
- Modułowa konstrukcja i zdejmowana kamizelka, którą można prać
- X-ble Shoulder jest wykonany z lekkich i wytrzymałych materiałów, a krytyczne elementy są pokryte odpornymi na uderzenia podkładkami.
Kto będzie korzystał z X-ble Shoulder?
Hyundai i Kia twierdzą, że X-ble Shoulder będzie przydatny w wielu branżach: budowlanej, lotniczej, motoryzacyjnej, rolniczej, logistycznej i morskiej. W zależności od zadania, dostępny jest model podstawowy (do 2,9 kgf siły pomocniczej) i model regulowany (do 3,7 kgf).
Demonstracja X-ble Shoulder podczas Wearable Robot Tech Day. Zdjęcie: Hyundai Motor
X-ble Shoulder zostanie najpierw wprowadzony do działów produkcji i usług Hyundai Motor i Kia. Od połowy dekady planowane jest rozszerzenie sprzedaży na 27 oddziałów Hyundai Motor Group i firmy zewnętrzne. Rynki zagraniczne mają zostać uruchomione w 2026 roku, w tym w Europie i Ameryce Północnej.
Co dalej.
Popyt przemysłowy na egzoszkielety rośnie. Mordor Intelligence przewiduje, że rynek takich urządzeń może osiągnąć wartość 10,25 mld USD do 2029 r., więc inżynierowie Hyundai i Kia już pracują nad następującymi modelami: X-ble Waist do ochrony pleców podczas podnoszenia ciężarów i X-ble MEX do rehabilitacji osób z zaburzeniami chodzenia.
Źródło: Hyundai