Puma Gen-E: najpopularniejszy Ford w Europie jest teraz także elektryczny
Ford zaprezentował nową elektryczną wersję swojego najlepiej sprzedającego się samochodu w Europie, Puma Gen-E. Nowość trafi do sprzedaży w marcu 2025 roku z jednym z najciekawszych stosunków osiągów, wszechstronności wnętrza i ceny.
Co wiadomo.
W momencie premiery Puma Gen-E będzie dostępna w pojedynczej konfiguracji z pojedynczym silnikiem elektrycznym wytwarzającym 168 KM i 290 Nm momentu obrotowego w połączeniu z akumulatorem o pojemności 43 kWh. Inne modele w tej klasie mają obecnie baterie o pojemności około 50 kWh. Niemniej jednak Ford twierdzi, że ma dobry zasięg: 376 kilometrów w cyklu mieszanym i 523 kilometry w warunkach miejskich. Na papierze zużycie energii jest naprawdę niskie - zaledwie 13 kWh/100 km w cyklu mieszanym WLTP.
Ford Puma Gen-E (żółty) i zwykły Ford Puma (szary). Zdjęcie: Ford Motor
Masa własna wynosi 1 563 kg. Crossover jest wyposażony w pompę ciepła i obsługuje szybkie ładowanie od 10 do 80 procent w 23 minuty. Deklarowany czas przyspieszenia 0-100 km/h wynosi 8 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.
Ponadto wersja elektryczna oferuje zwiększoną przestrzeń bagażową - dodatkowy przedział bagażowy MegaBox benzynowego Forda Puma w samochodzie elektrycznym nosi nazwę GigaBox. Puma Gen-E ma całkowitą przestrzeń bagażową wynoszącą 574 litry. Ale jest też dodatkowy przedni bagażnik o pojemności 43 litrów.
Design i wnętrze
Nadwozie nowego Forda Puma Gen-E ma nową "tarczę" zamiast zwykłej kratki - stylistyczne ukłony w kierunku Forda Mustanga Mach-E. Aerodynamiczne detale, oryginalne felgi aluminiowe i sportowy spojler nadają samochodowi elektrycznemu bardziej dynamiczny wygląd.
W kabinie znajdują się dwa wyświetlacze HD z ulepszonym systemem SYNC 4 z nawigacją opartą na chmurze, bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto oraz asystentem głosowym Alexa. Przełączanie trybów jazdy odbywa się za pomocą cyfrowego selektora, który jest kontrowersyjny z punktu widzenia użyteczności, ale zwolnił miejsce na konsoli środkowej. Jednocześnie jeden z trybów jazdy umożliwia korzystanie wyłącznie z pedału przyspieszenia, co zapewnia bardziej komfortową jazdę w mieście.
Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop Go, system kamer parkowania 360 stopni i reflektory LED ze światłami doświetlającymi zakręty są dostępne dla Pumy Gen-E. Inne innowacje materiałowe dotyczą tapicerki, zwłaszcza foteli, z obiciami ze sztucznego aksamitu i alcantary. Dostępny jest również podwójny szyberdach, który rozjaśnia wnętrze.
Produkcja i ceny Forda Puma Gen-E
Ford Puma Gen-E będzie produkowany w fabryce Ford Otosan w Rumunii, a dostawy silników elektrycznych będą realizowane z Wielkiej Brytanii. Zamówienia są już otwarte, a pierwsze dostawy spodziewane są wiosną 2025 roku.
Linia Gen-E składa się z konfiguracji podstawowej i wersji Premium. Ta ostatnia ma domyślnie 18-calowe koła (w porównaniu do 17-calowych w wersji podstawowej), system audio BO i reflektory Matrix. Cena bazowego modelu zaczyna się od 32 950 euro, a Premium od 35 200 euro.
Tym samym cena wyjściowa bazowej Pumy Gen-E jest o 1450 euro wyższa od łagodnej wersji hybrydowej o mocy 155 KM w pakiecie ST-Line.
Źródło: Ford