Škoda produkuje milionowy akumulator do samochodów Grupy Volkswagen w Czechach

Autor: Volodymyr Kolominov | dzisiaj, 11:00
Škoda Auto uruchamia produkcję innowacyjnych akumulatorów wysokonapięciowych Produkcja akumulatorów wysokonapięciowych w fabryce Škoda Auto w Mladá Boleslav. Źródło: Škoda Auto

Škoda Auto osiągnęła znaczący kamień milowy - milionowa bateria została zmontowana w jej głównym zakładzie w Mladá Boleslav w Czechach. Firma produkuje systemy akumulatorów wysokiego napięcia od 2019 roku, zaczynając od akumulatorów do hybrydowego modelu Superb iV. Obecnie producent koncentruje się na wytwarzaniu dużych akumulatorów do pojazdów całkowicie elektrycznych na platformie MEB. Produkuje 1500 akumulatorów dziennie na dwóch liniach montażowych.

Co wiadomo.

Zakład w Mladá Boleslav rozpoczął produkcję systemów akumulatorowych do samochodów całkowicie elektrycznych na platformie MEB w maju 2022 roku. Akumulatory te są instalowane w modelach Škoda Enyaq i Elroq, a także Volkswagen, Audi, Seat i Cupra. Akumulatory litowo-jonowe mają modułową konstrukcję, która umożliwia produkcję szerokiej gamy akumulatorów wysokonapięciowych. Składają się one z 8 do 13 modułów z 16 do 26 ogniwami, zapewniając nominalną pojemność od 55 do 91 kWh (dostępna pojemność: 52 do 86 kWh). W 2023 r. firma rozszerzyła produkcję o drugą linię, zwiększając powierzchnię warsztatu do 10 500 m². Montaż jednej baterii o wadze do 490 kg odbywa się co minutę.

Roboty na linii produkcyjnej akumulatorów wysokiego napięcia w fabryce Škoda Auto w Mladá Boleslav.
Roboty na linii produkcyjnej akumulatorów wysokiego napięcia w fabryce Škoda Auto w Mladá Boleslav. Zdjęcie: Skoda Auto

Kontrola jakości

W czerwcu Škoda otworzyła unikalne laboratorium kontroli jakości akumulatorów wykorzystujące tomografię komputerową. Technologia ta umożliwia wykrycie najmniejszych defektów o wielkości do 4 mikronów bez konieczności demontażu systemu. Analizowane są również akumulatory, które były już w użyciu.

W prace nad akumulatorami zaangażowanych jest 90 pracowników na zmianę, podczas gdy ciężkie komponenty są obsługiwane przez 82 zautomatyzowane roboty.

Źródło: Škoda Auto