Recenzja AOC CQ32G1: 32-calowy zakrzywiony monitor do gier o częstotliwości 144 Hz
Monitory do gier nie są już czymś egzotycznym, a każdy producent ma własną linię dla gier. Dzisiaj spotkamy bardzo interesujący 32-calowy zakrzywiony model dla gry AOC CQ32G1. Co ciekawe, firma ma zarówno główne modele gier, jak i osobną linię AGON z najlepszymi rozwiązaniami. Dla tych, którzy nie wiedzą, AOC została założona w 1967 roku na Tajwanie i jest teraz częścią TPV Technology, która jest bardzo dużym producentem monitorów. W szczególności obejmuje TP Vison i MMD, które produkują telewizory i monitory odpowiednio pod marką Philips.
Co to jest?
AOC CQ32G1 to 31,5-calowy monitor do gier z zakrzywioną matrycą VA, rozdzielczością WQHD (2560 x 1440), kątem widzenia 178 °, maksymalna jasnością 300 cd / m2, współczynnik kontrastu 3000: 1 i półpołyskową powłoką.
Czym jest interesujący?
AOC CQ32G1 jest wyposażony w zakrzywioną (promień krzywizny 1800R) 8-bitową matrycę VA o przekątnej 31,5 cala, rozdzielczości WQHD (2560 x 1440) i podświetlenie WLED. Częstotliwość aktualizacji matrycy wynosi 144 GHz, obsługiwana jest technologia synchronizacji częstotliwości Freesync, a czas odpowiedzi piksela wynosi 1 ms MPRT (czas reakcji filmu). Obiecują maksymalną jasność 300 cd / m² i gamę kolorów wynoszącą 125% przestrzeni kolorów sRGB. Wśród innych przydatnych rzeczy - brak migotania (FlickerFree).
Co znajduje się w zestawie?
Jak przystało na duży monitor do gier, AOC CQ32G1 jest zapakowany w dużą, kolorową obudowę z obrazem monitora i informacją o głównych zaletach. W pudełku oprócz monitora ze stojakiem (zdemontowanym) znajdują się kable do podłączenia źródła HDMI i DisplayPort, kabel zasilający, dokumentacja i dysk ze sterownikami. W przypadku takiego egzotyku jak napęd optyczny:
Jak on wygląda?
AOC CQ32G1 sprawdza się w najlepszych tradycjach współczesnych monitorów do gier: w kolorach czarnym i czerwonym, agresywnych kształtach kątowych i bardzo cienkich ramkach, dzięki czemu można bardzo efektywnie skonfigurować parę takich monitorów. W dolnej części przedniego panelu znajduje się szersza plastikowa wkładka z logo AOC i czerwonym paskiem na całej szerokości.
Metalowy stojak z nakładką z czarnego matowego plastiku wykonany jest w formie strzały z czerwonym kółkiem wokół podstawy stojaka. Dość masywny, co pozytywnie wpływa na stabilność konstrukcji:
Cały tylny panel jest plastikowy, ciemnoszary matowy kolor z trapezoidalnymi płaszczyznami, pomiędzy którymi znajdują się 4 czerwone wstawki. W górnej części znajduje się duże logo AOC, a poniżej pośrodku znajduje się platforma, do której przymocowana jest noga. Możliwe jest użycie uchwytu VESA 100x100 zamiast stopy i powieszenie monitora na ścianie:
Noga ma podobny czarno-czerwony schemat kolorów, na środku znajduje się otwór, przez który można przepuścić wszystkie niezbędne kable:
Monitora nie można nazwać bardzo cienkim, ale jest dość logiczny. Zasilacz znajduje się wewnątrz:
Do sterowania monitorem znajduje się pięć przycisków poniżej po prawej stronie monitora:
Wszystkie złącza AOC CQ32G1 są skierowane w dół (z wyjątkiem otworu na zamek Kensington) i znajdują się pod platformą centralną. Zestaw nie różni się niczym wyjątkowym, ale wszystko czego potrzebujesz jest:
Pozycjonowanie monitora w grach można natychmiast zobaczyć, jednocześnie firma nie „posunęła się za daleko” i nie puściła wszelkiego rodzaju lamp, których nie wszyscy potrzebują, a cena wyraźnie rośnie. Monitor wygląda stylowo. Jedynym punktem nie jest najdokładniejszy montaż, możny zrozumieć, że mamy dość przystępny w cenie model. Ale nic krytycznego.
Co znajduje się łatwością obsługi, kontroli i złączy?
AOC CQ32G1 postanowił nie używać popularnej opcji sterowania z joystickiem, całe sterowanie odbywa się za pomocą pięciu przycisków, które znajdują się na dole monitora po prawej stronie. Z przodu znajdują się etykiety przycisków, aby ułatwić obsługę, a nieco po prawej stronie znajduje się wskaźnik zasilania. Zasadniczo przyciski nie powodują żadnych niedogodności, zwłaszcza, że notacja jest dość wizualna i trudno będzie popełnić błąd.
Jak już wspomniano powyżej, panel ze złączami na monitorze jest skierowany w dół. Istnieje wystarczająca liczba złączy do podłączenia źródła: są HDMI 2.0, HDMI 1.4 i DisplayPort 1.2. Istnieje również gniazdo słuchawkowe 3,5 mm:
Dla dokładniejszego montażu w nodze jest otwór na kable. Nic nadprzyrodzonego, ale całkiem wygodne:
Ale stoisko nie było najbardziej funkcjonalne. W rzeczywistości pozwala jedynie zmienić kąt nachylenia w zakresie od 4 do 21,5 °. A jeśli możesz bezpiecznie obejść się bez obracania się w stosunku do stojaka lub przechodzenia w tryb pionowy, natomiast regulacji wysokości wyraźnie nie wystarcza:
Menu ekranowe monitora okazało się bardzo funkcjonalne. Na początek szybkie funkcje: pierwszy przycisk po lewej stronie wyświetla listę źródeł, drugi przełącza ustawienia trybu gry, a trzeci włącza zakres ekranowy, który może być przydatny dla kogoś w strzelankach.
Czwarty przycisk wywołuje menu główne. Pierwsza zakładka służy do regulacji jasności, kontrastu, trybów ekologicznych, gammy i DCR (kontrast dynamiczny).
Następna karta to ustawienie kolorów. Dostępne są ustawienia wstępne: Ciepłe, Normalne, Zimne, sRGB i Niestandardowe, w tym drugim przypadku można dostosować ręcznie. Istnieją również tryby poprawy koloru DCB z opcjami Pełne wzmocnienie, Skórka natury, Zielone pole, Błękitne niebo i Automatyczne wykrywanie.
Następnie jest Picture Boost, funkcja, która pozwala wybrać oddzielny obszar ekranu i zastosować do niego indywidualne ustawienia. Nie wymyśliłem praktycznego zastosowania, ale może się przydać komuś.
Następna sekcja jest odpowiedzialna za konfigurację menu ekranowego i kilka innych rzeczy: pozycję, język, limit czasu, przypomnienie o odpoczynku i głośność w słuchawkach.
Dla graczy jednym z najważniejszych będzie oczywiście sekcja z ustawieniami możliwości grania. Istnieją podstawowe ustawienia wstępne z ustawieniami zaawansowanymi oraz w pełni konfigurowalne ustawienia użytkownika. Korzystając ze wstępnie ustawionych opcji Racing, FPS i RTS, możesz włączyć tryb LowBlue, aby zmniejszyć zmęczenie oczu, włączyć FreeSync i sprzętowy licznik klatek. W przypadku trzech niestandardowych ustawień możesz wszystko w pełni skonfigurować. W tym Kontrola Cienia (rozjaśnianie najciemniejszych części obrazu), dostosowanie odcienia Koloru Gry i matrycy Overdrive. Opcja Low Input Lag jest przydatna podczas podłączania konsoli do gier. W przeciwnym razie funkcja FreeSync będzie bardziej użyteczna, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że NVIDIA dodała obsługę kart graficznych GeForce, zaczynając od architektury Pascal (seria GeForce 1000 i nowsze).
W sekcji ustawień zaawansowanych znajduje się wszystko inne. Wybór wejścia, automatyczne dostrajanie, automatyczne wyłączanie, przełączanie DDC / CI i resetowanie:
Na komputerze możesz zainstalować oprogramowanie, które pozwala robić mniej więcej to samo, ale bez ustawień gry. Jest wspólne dla wszystkich monitorów AOC, najwyraźniej z tego powodu. Aplikacja wygląda nieco archaicznie, ale wykonuje swoje funkcje.
Na ile w AOC CQ32G1 jakościowy obraz?
Monitor wykorzystuje zakrzywioną matrycę VA o przekątnej 31,5 cala, promieniu krzywizny 1800R i rozdzielczości 2560 x 1440. Ma częstotliwość 144 Hz, średni czas reakcji 4 ms i minimum 1 ms MPRT (czas reakcji filmu), co jest bardziej reprezentatywne niż GtG (od szarego do szarego). Deklarowana maksymalna jasność 300 cd / m2, twierdzi się, że gama kolorów wynosi 125% przestrzeni kolorów sRGB. Wizualnie obraz jest bardzo dobry: bogate odwzorowanie kolorów, kontrast jest bardzo dobry, nie ma wyraźnych rozjaśnień ani nierównomiernego podświetlenia. Są niuanse - pod kątami kontrast nieznacznie się zmniejsza i pojawia się żółtawy odcień. Jest to bardziej zauważalne przy odchyleniu w pionie, w poziomie - znacznie mniej. Jest to powszechna cecha matryc VA, chociaż w przypadku AOC CQ32G1 nie jest zbyt wyraźna.
W trybie sRGB maksymalna jasność wynosiła 250,108 cd / m², jasność czarnego pola wynosiła 0,255 cd / m², a współczynnik kontrastu statycznego wynosił 981: 1, podczas gdy kalibracja jest bardzo dobra, ekran robi się nieco zimny, a błąd koloru EE nie przekracza 8, co jest bardzo dobre dla modelu giernego. Jednocześnie w ustawieniach możesz poprawić i zwiększyć dokładność renderowania kolorów:
W trybie użytkownika maksymalna jasność wynosiła 325,121 cd / m² (co jest nawet wyższe niż podano), jasność czarnego pola wynosiła 0,317 cd / m², a kontrast statyczny wynosił 1026: 1, podczas gdy kalibracja nie była zbyt uszkodzona, a gama kolorów, jak obiecano, była nieco szerszą sRGB:
W ustawieniach FPS maksymalna jasność wynosi 286,568 cd / m² (co jest jeszcze wyższe niż podano), jasność czarnego pola wynosi 0,522 cd / m², a kontrast statyczny wynosi 546: 1. Obraz staje się mniej naturalny, co wynika z różnego rodzaju dodatkowych ustawień wyłącznie dla gry (podświetlanie ciemnych obszarów obrazu i tak dalej):
Jak popisał się w grach?
W tej chwili małe przekątne i rozdzielczość FullHD stopniowo odchodzą w przeszłość z wielu trywialnych powodów: wymagania użytkowników rosną, a cena produkcji na przykład tych 32-calowych matryc 2560 x 1440 jest prawie równa FullHD. Z drugiej strony jest 4K, ale w tej chwili do wygodnej gry w 4K potrzebujesz bardzo mocnego sprzętu, który do tej pory nie wszyscy mają. Tak więc 2560 x 1440 dla monitora do gier wydaje mi się optymalnym. W grach AOC CQ32G1 okazał się doskonały: obraz jest bardzo płynny, bez żadnych przerw, artefaktów lub smarów w nawet najbardziej dynamicznych grach, takich jak strzelanki / bitwy, takie jak Destiny 2, CS: GO, Quake Champions lub Apex Legends. 144 Hz to więcej niż wystarczy do wygodnej gry. Bardzo rozsądne odwzorowanie kolorów sprawia, że proces jest jeszcze bardziej przyjemny. Do celów roboczych monitor jest również odpowiedni dzięki dużej przekątnej i bardzo wysokiej jakości matrycy. Chociaż do poważniejszego przetwarzania zdjęć i wideo fabrycznej kalibracji nie wystarczy, nadal trzeba będzie dokonać ręcznej regulacji.
Podsumowanie
AOC CQ32G1 to bardzo interesujący monitor do gier, na który warto zwrócić uwagę tym, którzy interesują się przede wszystkim szybką matrycą z wysokiej jakości obrazem, a nie dodatkowymi „girlandami” podświetlenia, które są teraz popularne w modelach dla gier. Monitor jest wyposażony w wysokiej jakości matrycę VA z dobrym odwzorowaniem kolorów, przyzwoitym marginesem jasności i, oczywiście, bardzo wysoką częstotliwością odświeżania i reakcją pikseli. Ma przyzwoitą liczbę ustawień i dodatkowe funkcje bezpośrednio dla gier, a obsługa FreeSync na pewno nie będzie zbyteczna. Z zastrzeżeń można wyróżnić tylko bardzo prostą podstawę, która pozwala wyregulować tylko nachylenie monitora, a nie najdokładniejszy montaż. Oficjalne wyprzedaże jeszcze się nie rozpoczęły i nie ma jeszcze dokładnej wartości. Ale najwyraźniej będzie to 1400 - 1600 złotych, co jest bardzo dobre z tymi cechami.
4 powody, aby kupić AOC CQ32G1:
- jakościowa VA matryca o dobrej jaskrawości i oddawaniu barw;
- szybkość odświeżania 144 Hz i czas odpowiedzi pikseli 1 ms;
- bogactwo funkcji i ustawień dla gry;
- schludny i elegancki wygląd.
1 powód, aby nie kupować AOC CQ32G1:
- bardzo ograniczony w ustawieniach stojak i nie najbardziej dokładny montaż.
Dane AOC CQ32G1 | |
---|---|
przekątna | 31.5 " |
Rodzaj macierzy | VA |
Proporcje obrazu | 16: 9 |
zezwolenie | 2560x1440 |
kontrast | 3000: 1 (Max) |
kąty widzenia | 178/178 |
kolory wyświetlacza | 8 bitów |
Rozstaw pikseli | 0.2724x0.2724 mm |
czas reakcji | 1 ms MPRT (Motion Picture Czas reakcji) |
jasność | 300 cd / m2 (max) |
pokrycie | antyrefleksyjna (3H) |
Złącza i porty | HDMI 2.0, HDMI 1.4, DisplayPort 1.2, 3.5mm audio, blokada Kensingtona |
mocowanie ścienne | VESA 100x100 |
Rozmiar (z stojakiem) | 530.34x713.11x244.86 mm |
Waga (z stojakiem) | 7,28 kg |
Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej:
- IFA 2019: Nowe monitory Philips dla biznesu, domu i konsolowych graczy
- Przegląd ASUS ROG Strix XG32VQ: 32-calowy monitor dla gier zakrzywiony z częstotliwością 144 Hz
- Przegląd LG 32GK850G: 32-calowy monitor do gier o rozdzielczości wersji QHD i G-Sync
- Przegląd Philips 50PUS7334: «naładowany» 4K-TV Serii Performance na Android TV