115 USD za kWh: cena akumulatorów do samochodów elektrycznych spadła do rekordowego poziomu od 2017 r.

Autor: Volodymyr Kolominov | wczoraj, 14:20
CATL przedstawia Freevoy Super Hybrid: nowy poziom innowacji w akumulatorach Bateria superhybrydowa CATL Freevoy. Obraz użyty do celów ilustracyjnych. Źródło: CATL

Według badań BloombergNEF, w 2024 r. średnia cena akumulatorów do pojazdów elektrycznych wykazała rekordowy 20-procentowy spadek w ciągu ostatnich siedmiu lat, do 115 USD za kilowatogodzinę pojemności. Zwiększona wielkość produkcji, niższe ceny metali i komponentów oraz ciągłe przechodzenie na tańsze akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe przyczyniły się do spadku cen akumulatorów.

Co wiadomo.

Autorzy badania zauważają, że szybszy niż oczekiwano spadek sygnalizuje, że pojazdy elektryczne i pojazdy z silnikami spalinowymi mogą zrównać się pod względem kosztów już w 2026 r., kiedy średnia cena spadnie poniżej 100 USD/kWh. Taka sytuacja miała już miejsce w Chinach, gdzie średnia cena pojazdów elektrycznych na baterie jest niższa niż ich odpowiedników na benzynę.

Oczekuje się, że Chiny wyprodukują wystarczającą ilość ogniw akumulatorowych w 2024 r., aby zaspokoić 92 procent całkowitego globalnego zapotrzebowania na 1,2 terawatogodziny dla pojazdów elektrycznych i stacjonarnego magazynowania energii. Jest jednak mało prawdopodobne, aby producenci akumulatorów produkowali nadmiar ogniw do pojazdów elektrycznych, ponieważ globalny popyt spowalnia.

BNEF przewiduje, w oparciu o statystyki od 2010 roku, że ceny baterii spadną poniżej 100 USD/kW⋅h w 2026 roku i osiągną 69 USD/kW⋅h w 2030 roku. Jednak zmiany geopolityczne zwiększają niepewność co do przyszłych perspektyw rozprzestrzeniania się pojazdów elektrycznych, a tym samym cen akumulatorów.

Źródło: BNN Bloomberg