Google oficjalnie zaprezentowało Android XR - system operacyjny dla potencjalnego konkurenta Apple Vision Pro
Google oficjalnie zaprezentowało Android XR, platformę dla urządzeń rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR). Wygląda na to, że po zamknięciu projektów Google Glass i Daydream, firma postanowiła wykorzystać drugą szansę w "wyścigu zbrojeń" z VisionOS firmy Apple. Ironia polega na tym, że obie firmy walczą teraz o twoje oczy, dosłownie.
Co obiecuje Android XR
Nowe podejście Google opiera się na integracji ze znanymi narzędziami Android i obsłudze szerokiej gamy istniejących aplikacji ze Sklepu Play. Oznacza to, że Mapy Google lub YouTube otrzymają nowe życie w trójwymiarowym formacie. Ponadto Google obiecuje wersję przeglądarki Chrome z wieloma oknami, dzięki czemu będzie można czytać wiadomości i oglądać koty w tym samym czasie. Brzmi bardzo futurystycznie, prawda?
Aplikacje na duże ekrany w pełni wykorzystują możliwości zmiany rozmiaru w Android XR. Ilustracja: Android Developers Blog
Gemini AI w Androidzie XR doda własnego kolorytu, pracując jako inteligentny asystent: rozpoznaje obiekty wokół ciebie, generuje rzeczywiste wskazówki i prawdopodobnie jeszcze lepiej słucha twoich sekretów, aby "poprawić twoje wrażenia".
Ale oto kicker: podczas gdy VisionOS firmy Apple obiecuje "magię przestrzenną", Google przyjął prostsze podejście: "Bierzemy twojego ulubionego Androida i czynimy go bardziej AR. A przy okazji jest tańszy". Brzmi jak odpowiedź Apple: "Też możemy to zrobić, ale w prostszy i mniej pretensjonalny sposób".
Chrome na Androida XR obsługuje funkcje WebXR, w tym mapy głębi, które umożliwiają wirtualnym obiektom interakcję z rzeczywistymi powierzchniami. Ilustracja: Android Developers Blog
Android XR: otwarte standardy dla nowych możliwości
Android XR kontynuuje tradycję otwartości, wprowadzając standard OpenXR 1.1, "wysokowydajny, wieloplatformowy interfejs API" skoncentrowany na przenośności. Ponadto Google rozszerza te standardy o najnowsze dodatki od producentów, które dodają potężne możliwości zrozumienia otaczającego nas świata. Wśród nich:
- Sieć neuronowa do renderowania dłoni - system, który dostosowuje się do kształtu i rozmiaru dłoni, zapewniając dokładne odzwierciedlenie różnorodności użytkowników.
- Szczegółowe tekstury głębi - pozwalają rzeczywistym obiektom "zacieniać" lub nakładać się na wirtualną zawartość.
- Zaawansowana ocena oświetlenia - zapewnia, że wirtualne oświetlenie odpowiada rzeczywistym warunkom.
- Nowe trackery dla obiektów takich jak laptopy, telefony, klawiatury czy myszy, które można zintegrować z wirtualnymi środowiskami.
Android XR SDK obsługuje również otwarte formaty, takie jak glTF 2.0 dla modeli 3D i OpenEXR dla środowisk o wysokim zakresie dynamiki. Takie podejście zapewnia programistom elastyczność i łatwy dostęp do najlepszych narzędzi do tworzenia wciągających doświadczeń XR.
Co dalej.
Oczekuje się, że pierwsze gadżety z Androidem XR będą dostępne w 2025 roku, a jednym z pierwszych będzie zestaw słuchawkowy Samsung o nazwie kodowej Project Moohan. Będzie oferować gesty dłoni i śledzenie wzroku, ale pytanie brzmi, czy Google będzie w stanie uczynić te funkcje naprawdę wygodnymi. Czy historia Google Glass się powtórzy?
Źródło: Android Developers Blog