Chiński statek, który dokonał sabotażu na Morzu Bałtyckim, działał zgodnie z rosyjskimi instrukcjami - WSJ
Chiński statek towarowy Yi Peng 3, podejrzany o uszkodzenie podwodnego kabla telekomunikacyjnego na Morzu Bałtyckim, działał zgodnie z instrukcjami rosyjskiego wywiadu, a jego trasy zostały zmienione w okresie poprzedzającym incydent.
Co wiadomo
Według The Wall Street Journal, rosyjski wywiad poinstruował kapitana statku, aby uszkodził kable za pomocą kotwicy. Według źródeł, korweta Mercury rosyjskiej Floty Czarnomorskiej prowadziła rozpoznanie dla Yi Peng 3, przekazując tajne informacje do centrali w Kaliningradzie.
Sytuacja na Morzu Bałtyckim postawiła NATO przed trudną odpowiedzią. Według artykułu WSJ, urzędnicy powstrzymują się od bezpośredniego obwiniania Rosji, aby uniknąć paniki.
Yi Peng 3. Ilustracja: Reuters
Wiosną 2024 r. odnotowano zmiany w trasach chińskiego statku Yi Peng 3. Statek zaczął zawijać do rosyjskich portów, w tym Murmańska i Ust-Ługi, chociaż nie odwiedzał Rosji od 2015 roku. Przyczyny tych zmian pozostają nieznane.
Kabel telekomunikacyjny uszkodzony 18 listopada 2024 r. jest jedynym bezpośrednim podwodnym połączeniem między krajami bałtyckimi a Europą Środkową. Po incydencie Finlandia, Niemcy, Szwecja i Litwa zgłosiły zakłócenia w swoich systemach komunikacyjnych.
Królewska Duńska Marynarka Wojenna zatrzymała później Yi Peng 3 i jego załogę w celu przesłuchania i weryfikacji szczegółów ich trasy i działań w obszarze, w którym przebiegały kable.
Źródło: WSJ