Audi zamyka fabrykę w Belgii: koniec Q8 E-Tron

Autor: Volodymyr Kolominov | dzisiaj, 12:17
Audi poszerza horyzonty: produkcja e-tron Sportback rusza w Brukseli Produkcja Audi e-tron Sportback w fabryce Audi w Brukseli. Źródło: Audi AG

Audi podjęło decyzję o zamknięciu fabryki w Brukseli pod koniec lutego, co oznacza zaprzestanie produkcji dużych elektrycznych SUV-ów Q8 E-Tron i Q8 E-Tron Sportback. Powodem jest niski popyt. Według kierownictwa firmy sprzedaż tych modeli nie uzasadnia kosztów utrzymania zakładu.

Ostatnie samochody zostaną zmontowane 28 lutego 2025 roku. Poinformował o tym przedstawiciel Audi Peter D'hoore.

Co wiadomo.

Audi próbowało znaleźć kupca na swoją belgijską fabrykę, ale bez powodzenia. Pojawiły się nawet pogłoski o zainteresowaniu ze strony chińskiej firmy Nio, ale jej dyrektor generalny William Li zaprzeczył tym doniesieniom we wrześniu. Decyzję o zamknięciu skomentował członek zarządu Audi Gerd Walker, który nazwał ją "bolesną" i "najtrudniejszą w swojej karierze".

Audi Q8 Sportback e-tron
Audi Q8 Sportback e-tron. Zdjęcie: Audi

Audi sprzeda około 49 000 sztuk modelu Q8 E-Tron w 2023 roku, co oznacza spadek o 4,3 procent w porównaniu z 2022 rokiem. Dla porównania, zdolność produkcyjna zakładu wynosiła 120 000 samochodów rocznie, więc ekonomiczna opłacalność utrzymania produkcji po prostu zniknęła.

Fabryka w Brukseli została otwarta w 1949 roku i obecnie zatrudnia ponad 3000 osób. Audi pozycjonowało ją jako pierwszą na świecie fabrykę neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla w segmencie premium, ale to nie uchroniło jej przed zamknięciem.

Źródło: Reuters