Koniec pewnej ery: VW wypuścił ostatni silnik VR6

Autor: Volodymyr Kolominov | dzisiaj, 11:09
Recenzja nowego silnika Volkswagena 2.8 l VR6: powrót legendy Silnik Volkswagena 2,8 l VR6. Źródło: Volkswagen

12 grudnia 2024 r. był historycznym dniem dla Volkswagena. Po 34 latach i prawie 1,87 miliona wyprodukowanych egzemplarzy kultowy silnik VR6 został wycofany z produkcji. Zostało to ogłoszone na LinkedIn przez Andreasa G. Schleitha, kierownika ds. public relations w Volkswagen Passenger Cars.

Co wiadomo.

W Europie produkcja silnika VR6 została wstrzymana w połowie 2010 roku w związku z zaostrzeniem norm środowiskowych. W samochodach północnoamerykańskich jednostka napędowa była używana do niedawna, ale VR6 przetrwał najdłużej w modelach Volkswagena i Audi przeznaczonych na rynek chiński. Aż do teraz.

Silnik VR6 został po raz pierwszy zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1991 roku w VW Golfie trzeciej generacji. Od tego czasu ta jednostka napędowa była montowana w wielu modelach VW: Beetle, Passat, Corrado, Vento/Bora/Jetta, Touareg, Phaeton, Transporter, Eos, CC i Sharan. Można go również znaleźć pod maską innych marek Grupy VW: Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi TT, SEAT Leon, SEAT Alhambra i Skoda Superb. Inni producenci również stosowali ten silnik w swoich samochodach, w szczególności Mercedes-Benz Vito.

VW Golf III w 1991 roku
VW Golf III. Zdjęcie: Andreas G. Schleith

W nowoczesnych samochodach Grupy Volkswagen montowane są bardziej kompaktowe, lekkie i ekonomiczne silniki czterocylindrowe. Są one pierwotnie tworzone dla platform modułowych i dzięki temu są zintegrowane z dziesiątkami modeli różnych klas i rozmiarów.

Źródło: Andreas G. Schleith