Wytrzymuje uderzenie z prędkością 120 km/h bez spalenia lub eksplozji akumulatora: CATL wprowadził podwozie Bedrock dla pojazdów elektrycznych.

Autor: Volodymyr Kolominov | wczoraj, 15:17
CATL prezentuje innowacyjne podwozie Bedrock: nowe spojrzenie na przyszłość transportu Prezentacja podwozia CATL Bedrock. Źródło: CATL

CATL, największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych, oficjalnie zaprezentował swoje nowe podwozie Bedrock. Jest ono pozycjonowane jako pierwsze "ultra-bezpieczne podwozie deskorolkowe", które może wytrzymać czołowe zderzenie pojazdu z nieruchomym obiektem przy prędkości 120 km/h bez zapalenia się lub eksplozji akumulatora.

Co wiadomo.

Bedrock został zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować bezpieczeństwo baterii podczas kolizji. Konstrukcja Cell-to-Chassis integruje ogniwa akumulatora z podwoziem, pozwalając na wspólną konstrukcję strukturalną między nimi. Oddzielając podwozie od górnej części nadwozia pojazdu, może ono pochłonąć do 85 procent energii zderzenia. Według CATL, wartość ta wynosi około 60% w obecnych odpowiednikach.

Obecna prędkość w teście bezpieczeństwa zderzenia czołowego C-NCAP (China New Car Assessment Programme) wynosi 56 km/h. CATL twierdzi, że energia uderzenia w takim scenariuszu jest równoważna upadkowi z 12-metrowego budynku. Jednocześnie zderzenie czołowe przy prędkości 120 km/h jest równoważne upadkowi z 56-metrowego budynku.

W bardziej rygorystycznych testach zderzenia czołowego biegunów obszar kontaktu wynosi tylko 1/6 obszaru zderzenia czołowego na całej szerokości samochodu. Przy prędkości 120 km/h energia uderzenia na jednostkę powierzchni podwozia w zderzeniu czołowym ze słupem jest 21 razy większa niż w zderzeniu czołowym na całej szerokości przy prędkości 56 km/h w teście C-NCAP.

Prezentacja podwozia CATL Bedrock
Prezentacja podwozia CATL Bedrock. Zdjęcie: CATL

Według twórców podwozia Bedrock, takie osiągi są możliwe dzięki cechom konstrukcyjnym zapewniającym wielokierunkowe rozpraszanie energii uderzenia oraz połączeniu wysokowytrzymałej stali i aluminium. Dodatkową ochronę ogniw baterii zapewnia wysoce plastyczna folia pochłaniająca energię, wyłączanie obwodu wysokiego napięcia w ciągu 0,01 sekundy od uderzenia i inne innowacyjne rozwiązania.

Pierwszym użytkownikiem podwozia Bedrock był chiński producent samochodów AVATR. Ten ostatni jest obecnie własnością Changan i jest rozwijany przy wsparciu CATL i Huawei.

Źródło: CATL

EV