Stellantis, Toyota, Ford, Subaru i Mazda mogą utworzyć "superpool" z Teslą, aby uniknąć kar UE

Autor: Volodymyr Kolominov | wczoraj, 15:26
Tesla poszerza horyzonty: nowe perspektywy produkcji Modelu Y Produkcja Tesli Model Y. Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: Tesla

W 2025 r. w Unii Europejskiej wejdzie w życie nowa edycja norm emisji dla producentów samochodów. Najwięksi producenci samochodów postanowili się zjednoczyć, aby uniknąć miliardowych kar. Zgodnie z dokumentami opublikowanymi przez Komisję Europejską, Stellantis, Toyota, Ford, Subaru i Mazda zamierzają stworzyć "superpool" z Teslą, który mógłby objąć jedną trzecią całego europejskiego rynku pojazdów. Ponadto Mercedes-Benz połączy siły z Volvo i Polestar.

Co wiadomo.

Od 2025 r. całkowita emisja floty powinna osiągnąć 93,6 grama CO2 na przejechany kilometr, w porównaniu ze 106,6 grama w 2023 r. Jednak każdy producent samochodów ma swój własny cel, który zależy od liczby zarejestrowanych pojazdów.

Firma badawcza Rho Motion oszacowała, że w oparciu o dane dotyczące sprzedaży w 2024 r., producentom samochodów w Europie grożą kary w łącznej wysokości ponad 15 mld USD, jeśli nie wprowadzą zmian w programach sojuszy lub sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2025 r. Zawieranie sojuszy pomoże "opóźnionym" producentom samochodów zrekompensować brak pojazdów elektrycznych w ich ofercie kosztem innych firm w puli, w szczególności Tesli. Chociaż nawet udział amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych nie gwarantuje możliwości całkowitego uniknięcia kar.

Mercedes-Benz został ukarany grzywną w wysokości prawie 1 mld USD, ponieważ przekroczył swój cel emisji na samochód w 2024 r. o 17,3 g. Jednak połączenie sił z Volvo i Polestar teoretycznie pozwoli im utrzymać się w dopuszczalnych parametrach do 2025 roku.

Rho Motion zauważył również, że pojawienie się puli z udziałem Tesli i Mercedes-Benz pozostawia niepewną przyszłość dla innych producentów samochodów. Firmy takie jak VW, BMW, Kia, Jaguar Land Rover, Hyundai i Honda nie ogłosiły jeszcze planów poolingu na 2025 rok. Wszystkie z nich przekraczają obecnie wymagane cele na ten rok. Przy mniejszej liczbie dostępnych opcji fuzji, gracze ci mogą naciskać na negocjacje z Komisją Europejską w celu złagodzenia potencjalnych kar.

Źródło: Rho Motion