BMW Group stworzyła zamknięty system recyklingu akumulatorów wysokonapięciowych do pojazdów elektrycznych.

BMW Group zrobiła kolejny krok w kierunku zrównoważonej przyszłości, rozpoczynając ogólnoeuropejskie partnerstwo z SK Tes, firmą zarządzającą cyklem życia technologii. W dniu 1 listopada 2024 r. rozpoczęto recykling akumulatorów wysokonapięciowych w celu wydobycia cennych materiałów, takich jak nikiel, lit i kobalt, z powrotem do cyklu produkcyjnego.
Co wiadomo.
Po udanym uruchomieniu recyklingu ogniw akumulatorowych w obiegu zamkniętym w Chinach w 2022 r. za pośrednictwem spółki joint venture BMW Brilliance Automotive (BBA), BMW Group rozszerzyła tę inicjatywę na Europę. W ramach współpracy z SK tes akumulatory, które nie nadają się już do użytku, są przewożone do centrum recyklingu, gdzie są mechanicznie sproszkowane w celu utworzenia materiału zwanego "czarną masą".

Frakcja metalu po mechanicznym recyklingu ogniw baterii. Zdjęcie: BMW
Materiał ten jest poddawany obróbce chemicznej przy użyciu hydrometalurgii w celu skutecznego odzyskania cennych metali. Uzyskane w ten sposób materiały z recyklingu zostaną wykorzystane do stworzenia nowych akumulatorów, w szczególności dla szóstej generacji elektrycznego układu napędowego BMW.

Piąta generacja elektrycznego układu napędowego BMW. Jego głównymi elementami są elektryczna jednostka napędowa i akumulator wysokonapięciowy. Ilustracja: BMW
BMW planuje rozszerzyć tę inicjatywę na rynek północnoamerykański (USA, Meksyk, Kanada) już w 2026 roku. Posunięcie to jest częścią długoterminowej strategii BMW na rzecz zrównoważonego wykorzystania zasobów w produkcji pojazdów elektrycznych.
Dlaczego to ma znaczenie
Recykling w obiegu zamkniętym nie tylko zmniejsza zależność od wydobycia nowych materiałów, ale także zmniejsza wpływ produkcji akumulatorów na środowisko. Ponadto bezpośrednie zaangażowanie BMW w ten proces zapewnia cenne informacje zwrotne, które są wykorzystywane do ulepszania technologii i rozwoju.
Źródło: BMW