FTC zakazała GM sprzedaży danych dotyczących jazdy klientów przez pięć lat

Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) ogłosiła w czwartek, że General Motors i jej spółka zależna OnStar mają zakaz sprzedaży danych dotyczących lokalizacji klientów i ich stylu jazdy. Zakaz ma obowiązywać przez pięć lat.
Co wiadomo.
Dochodzenie przeprowadzone przez New York Times wykazało, że GM zbierał dane na temat nawyków jazdy swoich klientów, w tym przyspieszenia, hamowania i długości podróży, a następnie sprzedawał je firmom ubezpieczeniowym i zewnętrznym brokerom danych, takim jak LexisNexis i Verisk. Firmy ubezpieczeniowe z kolei korygowały koszt składek w oparciu o te dane.
FTC oskarżyła GM o stosowanie "wprowadzającego w błąd procesu rejestracji" w celu nakłonienia właścicieli pojazdów do zarejestrowania się w usłudze OnStar i funkcji Smart Driver. Producent samochodów nie poinformował klientów, że gromadzi ich dane i nie poprosił ich o zgodę na sprzedaż danych stronom trzecim. Po tym, jak dziennikarze odkryli tę praktykę, GM ogłosił, że zamyka program OnStar Smart Driver.
Przewodnicząca FTC Lina Khan powiedziała, że GM śledziło i sprzedawało dokładne dane o lokalizacji klientów i wzorcach jazdy, czasami z częstotliwością aktualizacji do trzech sekund. Podkreśliła, że FTC, poprzez swoją decyzję, chroni prywatność danych Amerykanów przed niekontrolowanym nadzorem.
Porozumienie wymaga również od GM uzyskania zgody klientów przed zebraniem danych na temat ich zachowania podczas jazdy oraz umożliwienia im żądania i usuwania danych według własnego uznania.
Źródło: The Verge