Nissan ujawnił lokalizację swojej przyszłej fabryki akumulatorów LFP

Autor: Volodymyr Kolominov | 22.01.2025, 16:41
Aktualizacja akumulatora Nissana Leaf: co nowego? Akumulator Nissan Leaf. Źródło: Nissan

Japoński producent samochodów Nissan ogłosił rozpoczęcie budowy nowej fabryki akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w mieście Kitakyushu w prefekturze Fukuoka w południowo-zachodniej Japonii. Inwestycja w projekt wyniesie 53,3 miliarda jenów (około 950 milionów euro).

Co wiadomo

Budowa elektrowni rozpocznie się w tym roku, a jej oddanie do użytku zaplanowano na 2028 rok. Wydajność zakładu wyniesie 5 GWh rocznie. Produkowane akumulatory LFP będą wykorzystywane w kompaktowych pojazdach elektrycznych z małymi zestawami akumulatorów. W październiku 2024 r. Nissan ogłosił własną wersję elektrycznego Renault Twingo, planowaną na 2026 r., w cenie poniżej 20 000 euro. Model ten może być kandydatem do zastosowania akumulatorów LFP.

Japoński rząd przeznaczy na ten projekt dotację w wysokości do 340 mln euro. Posunięcie to jest zgodne z japońską strategią promowania produkcji akumulatorów w celu zapewnienia stabilnych krajowych dostaw komponentów ważnych dla bezpieczeństwa gospodarczego. Wcześniej Toyota i Panasonic również otrzymały dotacje na nowe projekty w tym obszarze.

Baterie LFP

Baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), znane również jako LiFePO4, to rodzaj baterii litowo-jonowych, w których katoda wykonana jest z fosforanu litowo-żelazowego. Charakteryzują się stabilnością i bezpieczeństwem. Ze względu na swoją specjalną strukturę są odporne na przegrzanie i ogień, w przeciwieństwie do innych akumulatorów litowo-jonowych, a także mają wydłużoną żywotność.

Baterie LFP mają jednak niższą gęstość energii niż inne baterie litowo-jonowe. Oznacza to, że przechowują mniej energii przy tym samym rozmiarze.

Źródło: Nissan

EV