RedNote to nie nowy TikTok: dlaczego Amerykanie wrócili do znanej aplikacji?

Autor: Nastya Bobkova | 25.01.2025, 05:35
Amerykanie porzucają RedNote po decyzji Trumpa w sprawie TikTok Amerykańscy użytkownicy porzucają chiński analog RedNote po tym, jak Trump zawiesił zakaz TikTok. Źródło: shutterstock

Przed zakazem TikTok w USA w niedzielę, amerykańscy użytkownicy zaczęli korzystać z chińskiej aplikacji RedNote, która zapewniała podobne wrażenia z krótkich filmów.

Co wiemy.

RedNote, znana w USA pod chińską nazwą Xiaohongshu, szybko stała się najpopularniejszą darmową aplikacją. Ale po tym, jak Donald Trump zawiesił zakaz TikTok, liczba użytkowników RedNote gwałtownie spadła. W poniedziałek spadła ona o ponad połowę po tym, jak aplikacja osiągnęła 32,5 miliona aktywnych użytkowników w dniu wprowadzenia zakazu.

Według firmy analitycznej Similarweb, w poniedziałek 20 stycznia liczba aktywnych użytkowników RedNote w USA spadła o 54% po zawieszeniu zakazu. Prezydent Trump dał TikTokowi 75 dni na wynegocjowanie porozumienia, które pozwoliłoby aplikacji pozostać w USA.

TikTok w Stanach Zjednoczonych. Ilustracja: Getty Images
TikTok w Stanach Zjednoczonych. Zdjęcie: Getty Images

Dane z Sensor Tower wykazały podobny trend. Od 20 do 22 stycznia średnia liczba aktywnych użytkowników RedNote na urządzeniach mobilnych w USA spadła o 17% w porównaniu z poprzednim tygodniem.

Początkowo użytkownicy TikTok zaczęli aktywnie przełączać się na RedNote, aby wyrazić swój stosunek do zakazu i zaprotestować przeciwko obawom rządu o "zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego" z powodu chińskiej własności aplikacji. Wielu z nich pokazało, że są skłonni korzystać z innej chińskiej aplikacji zamiast wracać do Instagrama i używać Reels.

Aplikacja RedNote. Ilustracja: Getty Images
Aplikacja RedNote. Ilustracja: Getty Images

Decyzja ta była spowodowana różnymi czynnikami. Niektórzy uważali zakaz za niesprawiedliwy, ponieważ Meta od lat zarabiała na danych osobowych użytkowników, podczas gdy inni po prostu nie przejmowali się tym, że ich dane mogą wpaść w ręce chińskiego rządu.

Użytkownicy RedNote aktywnie wchodzili ze sobą w interakcje, nie tylko korzystając z aplikacji wideo, ale także wymieniając się opiniami i pytaniami na różne tematy. Zaczęli interesować się nie tylko technicznymi aspektami aplikacji, ale także społeczno-kulturowymi aspektami życia w USA i Chinach.

Chociaż RedNote stał się popularny na chwilę, trend ten raczej nie utrzyma się długo, ponieważ aplikacja jest skierowana na rynek chiński i wymaga znajomości języka chińskiego.

Źródło: Techcrunch