Kosmos to nie miejsce na reklamę! Astronomowie wzywają do legislacyjnego zakazu promowania towarów lub usług na orbicie okołoziemskiej
Słynny astrofizyk Stephen Hawking wezwał kiedyś ludzkość do "patrzenia w gwiazdy, a nie pod nogi", sugerując, że to właśnie w kosmosie mają miejsce najciekawsze wydarzenia.
Marketerzy na całym świecie nie mieliby nic przeciwko temu, by ludzie stosowali się do rad naukowca, ale nie w celach badawczych, lecz... by oglądać reklamy.
Co już wiadomo
Reklamy na orbicie okołoziemskiej były już rejestrowane, gdy małe satelity ustawiały logo znanych marek lub za pomocą potężnych laserów wyświetlały jakiś obraz na Księżycu.
W USA taka praktyka jest zabroniona, ale w innych krajach nie ma kary za takie działania, a światowa społeczność astronomów wzywa organizacje międzynarodowe do zakazania reklamy w kosmosie.
Na początku stycznia odbyło się 245. spotkanie Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego, na którym organizacja potępiła reklamę kosmiczną, ponieważ zakłóca ona działanie sprzętu naziemnego i przeszkadza w eksploracji kosmosu.
Astronomowie rozumieją perspektywy takich technologii i są przekonani, że z każdym rokiem marketerzy będą coraz częściej uciekać się do reklamy kosmicznej, ale naukowcy uważają, że nauka jest ważniejsza i opowiadają się za opracowaniem międzynarodowych konwencji, które będą tłumić takie działania.
Źródło: SpaceNews