Polska modernizuje ponad sto APCS-70 dla nieznanego kraju

Polskie zakłady zbrojeniowe MISTA w Stalowej Woli, znane z produkcji pojazdów opancerzonych Oncilla, zakończyły remont i modernizację ponad 150 radzieckich transporterów opancerzonych BTR-70. Według Aeromagu, Ukraina może być ostatecznym odbiorcą tego sprzętu.
Co wiadomo
Źródło pochodzenia transporterów opancerzonych pozostaje nieznane, ponieważ pojazdy te nigdy nie były używane w Polsce. Ponadto sąsiednie kraje, takie jak Mołdawia i Rumunia, używają różnych wersji pojazdów opancerzonych.
Modernizacja wersji BTR-70DI obejmowała zastąpienie starych silników benzynowych silnikami wysokoprężnymi i skrzyniami biegów produkcji zachodniej. W kadłubie transporterów opancerzonych zainstalowano również drzwi boczne zamiast włazów w dolnej części boków.
Zmodernizowane pojazdy zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt obserwacyjny i celowniki termowizyjne, systemy nawigacji satelitarnej, systemy walki elektronicznej i sieci obrony przed dronami. Projekt modernizacji jest podobny do modernizacji BRT-70DI opracowanej przez Mykolaiv Armoured Plant, z instalacją silników Iveco Tector i sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów.




Zmodernizowany BRT-70DI w Polsce. Źródło: Rafał Bieńkowski
Na zdjęciach zmodernizowanych pojazdów widać ukraińskie wyposażenie: celownik termowizyjny strzelca PP-61 i kamerę kierowcy MBT firmy Trimen, które są już używane w innych modelach ukraińskich pojazdów opancerzonych.
Transportery opancerzone o podobnej konfiguracji były wcześniej używane przez 151. oddzielną brygadę zmechanizowaną Sił Zbrojnych Ukrainy. Ukraińskie wojsko pochwaliło jakość napraw i modernizacji pojazdów, w tym ich sieci ochrony przed dronami.
Ponadto MISTA ogłosiła dostawę do Ukrainy ponad 200 pojazdów opancerzonych Oncilla 4×4, które według firmy sprawdziły się w warunkach bojowych.
Źródło: Aeromag