Toyota upraszcza tankowanie wodoru: nowa technologia będzie w stanie zatankować 40-tonowe ciężarówki w 8 minut

Toyota Motor Europe podpisała umowę z Hydrogen Refueling Solutions (HRS) i ENGIE na wdrożenie systemów tankowania wodoru nowej generacji. Nowe rozwiązanie będzie pilotowane w ramach finansowanego przez UE projektu RHeaDHy.
Co wiadomo
Toyota twierdzi, że jednym z wyzwań związanych z rozbudową infrastruktury wodorowej dla pojazdów jest zapotrzebowanie na stacje tankowania, które mogą szybciej tankować zarówno lekkie, jak i ciężkie pojazdy z ogniwami paliwowymi. Nowa technologia Twin Mid Flow rozwiązuje ten problem poprzez zastosowanie podwójnego dystrybutora o wyższym przepływie.
Rezultat? 40-tonowa ciężarówka będzie w stanie uzyskać 600 km zasięgu w 8 minut i 900 km w 12 minut. Mniejsze pojazdy będą mogły tankować jeszcze szybciej - w mniej niż 5 minut.

Ilustracja przedstawia Toyota Mirai (po lewej) i Toyota Hilux na stacji tankowania wodoru. Ilustracja: Toyota
Kolejnym ważnym aspektem są oszczędności związane z instalacją stacji tankowania. Innowacja eliminuje potrzebę stosowania dwóch różnych typów dystrybutorów na każdej stacji tankowania. Pozwoli to znacznie obniżyć koszty i przyspieszyć rozwój infrastruktury w UE, gdzie zgodnie z przepisami AFIR do 2030 r. na każde 200 km musi przypadać co najmniej jedna publiczna stacja wodorowa.
W ramach umowy Toyota dostarczy stanowisko testowe i ciężarówkę z technologią Twin Mid Flow. HRS i ENGIE opracują nowe stacje tankowania wodoru, które zostaną przetestowane w ramach projektu RHeaDHy już w czwartym kwartale 2025 roku.
Źródło: Toyota