Field of Dreams w kraju wariatów: jak nie zostać ofiarą reklamy oszustów na Facebooku
Facebook mówi o globalnym problemie z fałszywymi reklamami na platformie. Każdy może stać się ofiarą, szczególnie narażone na ryzyko, amatorzy klikania na obietnice wszelakiego gratisu.
Co się stało?
Facebook zwrócił uwagę użytkowników na kwestię fałszywych reklam. Oszuści nauczyli się obchodzić zakazy w sieciach społecznościowych dotyczące promowania pewnego rodzaju treści za pomocą maskowania - maskowania treści przed robotami wykonującymi automatyczne kontrole. Zamiast zatwierdzonych przez system automatycznej weryfikacji reklam użytkownicy widzą nagłówki kliknięć, a linki prowadzą do stron z zabronionymi treściami. ILikeAd Media z siedzibą w Hongkongu wraz z dwoma obywatelami Chin, Chen Xiao Tsong i Huang Tao, używając maskowania, rozpowszechniła oprogramowanie phishingowe, które uzyskało dostęp do konta użytkownika. 5 grudnia Facebook ogłosił że firma ma pozew w sądzie w Kalifornii, ale twierdzi, że na świecie jest wielu oszustów, często działają razem lub przynajmniej omawiają sposoby uniknięcia kary. Aby poradzić sobie z tym problemem, potrzebujesz zaangażowania użytkownika.
Pewnego dnia serwis społecznościowy przeprowadził wywiad telefoniczny z dziennikarzami z całego świata, w którym opowiedziała o problemie, swoich działaniach i tym, jak się przed nim uchronić.
Jak wyglądają oszukańcze reklamy?
Jak pisze Business Insider, reklamy zawierały reklamy tabletek odchudzających, inwestycji w kryptowaluty i treści seksualne. Często w takich reklamach pojawiają się gwiazdy lub inne osoby publiczne. Facebook twierdzi, że komplikuje to automatyzację wyszukiwania i usuwania takich reklam - w końcu osoby publiczne są często wymieniane w normalnych reklamach, na przykład media piszą o nich.
Typowe fałszywe reklamy.
Według Rob Lazerne, dyrektor ds. Zarządzania produktem, treści reklam i sposoby działania oszustów ciągle się zmienia, aby odejść od systemów wykrywania tworzonych przez Facebook. Wiele lat wcześniej często była to oferta skorzystania z bezpłatnego okresu próbnego w niektórych serwisach, a oszuści wykorzystali gwiazdy świata, aby zwrócić na siebie uwagę. Obecnie tematem ogłoszeń jest często kryptowaluta, a gwiazdy stały się prostsze, lokalne. Sposób, chociaż mniej skuteczny, pozwala oszustom pozostać niezauważonymi dłużej.
Takie reklamy rozpowszechniają fałszywe lub przejęte konta (tj. Zwykłe konta użytkowników, które zostały zhakowane). W przypadku ILikeAd Media całkowity koszt „kampanii” wyniósł miliony dolarów. A wydatki te spadły na portfele samych ofiar, dostęp do kont, które napastnicy otrzymali po zainstalowaniu oprogramowania phishingowego.
Co robi Facebook?
Podobne ogłoszenia są dystrybuowane na całym świecie. Układ lub treść mogą się nieznacznie różnić w zależności od kraju, ale Facebook twierdzi, że problem ma charakter globalny. I nawet jeśli firma znajdzie winowajcę, nie może go osobiście ukarać - wymaga to narzędzi legislacyjnych. A te są nie we wszystkich krajach. Dlatego ze swojej strony, oprócz poprawy algorytmów wykrywania takich treści i poprawy ręcznej moderacji, Facebook współpracuje z lokalnymi władzami w krajach obecności. No i pozywa. Pozew przeciwko ILikeAd Media nie jest ani pierwszym, ani jedynym.
Jak nie dać się nabrać na reklamy oszustów?
- Nie klikaj reklam tabletek z magiczną dietą i bajecznym bogactwem kryptowalut oraz innych nagłówki dla kliknięć.
- Jeśli kliknąłeś i trafiłeś na niezrozumiałą stronę, nie instaluj niczego (ogólnie rzecz biorąc, oczywiście, nigdy nie powinieneś niczego pobierać i instalować z podejrzanych źródeł) i pozostaw go tak szybko, jak to możliwe.
- Złóż skargę na podejrzane reklamy na Facebooku. Niestety, pełnoprawny formularz reklamacyjny dla takich reklam jest dostępny tylko w Stanach Zjednoczonych i wkrótce pojawi się w ograniczonej liczbie krajów, w których znajduje się obecnie w fazie testowej. Ale przynajmniej złożyć skargę na ogłoszenie można już teraz.
Энциклопедия Facebook