Niemcy opracowują nową modernizację czołgu Leopard 2

Autor: Mykhailo Stoliar | 08.02.2025, 09:23
Jak Leopard 2A8 zmienia opancerzone pole bitwy? Czołg Leopard 2A8. Źródło: Бундесвер

Niemiecka armia podpisała szereg kontraktów na opracowanie nowej jednostki artyleryjskiej i elektrowni dla przyszłej modernizacji głównego czołgu bojowego Leopard 2.

Co wiadomo

Bundeswehra zleciła firmom KNDS Deutschland, Rheinmetall i Hensoldt przeprowadzenie badań technicznych w celu stworzenia mocniejszego silnika czołgowego, kilku rodzajów amunicji 130 mm, nowego systemu kontroli broni i systemów ochrony dla Leoparda 2. Według Hartpunkt, prace te będą rozwiązaniem przejściowym przed przejściem na zaawansowany czołg MGCS.

Oczekuje się, że zmodernizowana wersja Leoparda 2 będzie miała lepszą wydajność w odpowiedzi na obecne zagrożenia i będzie miała żywotność co najmniej 25 lat.

Rheinmetall rozpoczął opracowywanie trzech rodzajów amunicji 130 mm do nowego działa Rh-130 L/52. Jako pierwszy zostanie wyprodukowany pocisk DM13 wymagany do testów. Później opracowana zostanie wielozadaniowa amunicja odłamkowo-burząca DM11 z programowalną detonacją oraz podkalibrowy pocisk przeciwpancerny DM23. Ze względu na duży rozmiar nowych pocisków (1,3 m długości i ponad 30 kg), wszystkie przyszłe modele czołgów z działem Rh-130 będą wyposażone w automatyczne urządzenie ładujące i nową wieżyczkę.

Prototyp Leoparda 2A-RC
Prototyp Leoparda 2A-RC. Ilustracja: Hartpunkt

Dwa inne badania, przekazane firmom Hensoldt i KNDS Germany, dotyczą opracowania systemu kontroli broni. Będzie on obejmował automatyczną kalibrację broni w celu kompensacji skutków nagrzewania lufy od światła słonecznego i ostrzału.

Ponadto KNDS Germany opracowuje alternatywny silnik OLYMP, który zastąpi jednostki MTU. Nowa jednostka napędowa zostanie dostarczona przez Liebherr. Będzie on miał modułową konstrukcję, obejmującą silnik spalinowy, ręczną skrzynię biegów, układ chłodzenia, filtry powietrza i układ wydechowy.

Ochrona zmodernizowanego Leoparda 2 zostanie zwiększona dzięki integracji systemu MUSS firmy Hensoldt. Obejmuje on cztery czujniki z ostrzeżeniem rakietowym i laserowym, komputer pokładowy, system zagłuszania podczerwieni i moździerze dymne zdolne do przeciwdziałania ATGM.

Źródło: Hartpunkt