BMW stworzyło "supermózg" do sterowania systemami samochodów elektrycznych Neue Klasse

BMW zaprezentowało Vision Driving Experience, eksperymentalny samochód elektryczny z nowym komputerem pokładowym "Heart of Joy". Jest to mózg przyszłych modeli Neue Klasse, z których pierwszy wejdzie do produkcji seryjnej jeszcze w tym roku w fabryce w Debreczynie na Węgrzech.
Co wiadomo
BMW twierdzi, że Heart of Joy integruje sterowanie układem napędowym, hamulcami, regeneracją, ładowaniem i układem kierowniczym w jednym systemie, który jest 10 razy szybszy niż poprzednie komputery. Oznacza to, że elektryczne modele BMW nowej generacji będą pokonywać zakręty z większą stabilnością i precyzją, wymagając mniej działań ze strony kierowcy.




Nasuwa się jednak pytanie: czy BMW nie za bardzo "cyfryzuje" jazdę? W końcu system faktycznie zmniejsza rolę człowieka, czyniąc kierowanie bardziej przewidywalnym i kontrolowanym. Z drugiej strony, zwiększona moc obliczeniowa pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie energii. Producent twierdzi, że zaawansowany system hamowania regeneracyjnego poprawia wydajność o 25 procent, a w większości sytuacji mechaniczne hamulce mogą nawet nie być potrzebne.






BMW Vision Driving Experience nie trafi do produkcji - to wyłącznie platforma testowa dla nowych technologii. BMW testuje w szczególności, czy elektronika poradzi sobie z 18 000 Nm momentu obrotowego, co jest kolosalną wartością. Prototyp demonstruje działanie Heart of Joy za pomocą kodów kolorystycznych na obręczach kół: przyspieszenie jest oznaczone kolorem zielonym, odzyskiwanie energii kolorem niebieskim, a hamowanie za pomocą hamulców ciernych kolorem pomarańczowym.
Oficjalna światowa premiera BMW Vision Driving Experience będzie miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju (Auto Shanghai 2025), które odbędą się w dniach 23 kwietnia - 2 maja.
Źródło: BMW