Firma ZF wyposażyła NIO ET9 we w pełni elektroniczny układ kierowniczy

Autor: Volodymyr Kolominov | 17.02.2025, 18:26
Steer-by-Wire: Przegląd wirtualnego systemu sterowania Ilustracja układu kierowniczego Steer-by-Wire. Źródło: ZF

Firma ZF ujawniła informacje na temat najnowszego elektronicznego układu kierowniczego Steer-by-Wire montowanego we flagowym elektrycznym sedanie ET9 chińskiej firmy NIO.

Co wiadomo

W układzie kierowniczym Steer-by-Wire koła są obracane przez mechatroniczny siłownik. Nie ma już mechanicznego połączenia między kierownicą a mechanizmem kierowniczym.

Polecenia kierowania są wydawane przez siłownik kierownicy w kabinie, który ma odpowiedni czujnik kąta skrętu kierownicy. Elektryczny siłownik - tzw. jednostka sprzężenia zwrotnego momentu obrotowego - odtwarza wrażenie sprzężenia zwrotnego na kierownicy. System ZF indywidualnie dostosowuje przełożenie przekładni kierowniczej, dzięki czemu stosunek kąta skrętu kierownicy do kąta skrętu koła dostosowuje się do różnych prędkości jazdy lub sytuacji.

ZF wymienia następujące zalety systemu Steer-by-Wire:

  • Elastyczność kierowania: zmniejszenie kąta skrętu kierownicy przy niskich prędkościach ułatwia parkowanie i manewrowanie.
  • Nowe możliwości projektowe: można tworzyć kompaktowe kierownice, które nie wymagają zmiany przyczepności podczas parkowania.
  • Tylny układ kierowniczy: w połączeniu z tylnym układem kierowniczym ZF AKC (Active Kinematics Control) poprawia komfort w pojazdach elektrycznych z długim rozstawem osi.
  • Bezpieczeństwo: brak kolumny kierownicy zmniejsza ryzyko obrażeń w razie wypadku.

Technologia Steer-by-Wire stanowi zatem kolejny krok w ewolucji elektrycznego wspomagania kierownicy.

Steer-by-Wire został zaprojektowany specjalnie dla pojazdów elektrycznych i zautomatyzowanych. Oprócz NIO, inny nienazwany duży producent samochodów już wykorzystuje tę technologię w produkcji seryjnej. Ponadto firma ZF otrzymała zamówienie od jednego z europejskich producentów samochodów.

Źródło: ZF

EV