BYD wypuści baterie półprzewodnikowe w 2027 r., a ich powszechne użycie rozpocznie się w 2030 r.

Autor: Volodymyr Kolominov | 17.02.2025, 18:59
Roboty BYD: produkcja samochodów przyszłości już dziś Zrobotyzowana linia produkcyjna samochodów BYD. Źródło: BYD

Chiński producent samochodów BYD ogłosił, że jego pojazdy elektryczne zaczną być wyposażone w pierwsze akumulatory półprzewodnikowe w 2027 roku. Jednak masowe wdrożenie tej technologii spodziewane jest dopiero w 2030 roku.

Co wiadomo

Dyrektor techniczny BYD Lithium Battery, Sun Huajun, powiedział, przemawiając na chińskim forum "All-Solid-State Battery Innovation and Development Summit Forum", że jego baterie półprzewodnikowe będą wykorzystywać elektrolity siarczkowe. Nie powiedział, jaką gęstość energii BYD zamierza osiągnąć, ale w zeszłym roku firma rozpoczęła pilotażową produkcję akumulatorów półprzewodnikowych o pojemności 20 Ah i 60 Ah.

Ponieważ BYD kontynuuje prace nad akumulatorami półprzewodnikowymi, może zacząć wprowadzać je w 2027 r. do swoich samochodów elektrycznych klasy średniej i wyższej. Gdy te zaawansowane akumulatory staną się tańsze w produkcji, BYD zacznie wprowadzać je do bardziej przystępnych cenowo modeli. Ten etap spodziewany jest między 2030 a 2032 rokiem. W dłuższej perspektywie firma spodziewa się, że baterie półprzewodnikowe będą kosztować mniej więcej tyle samo, co istniejące technologie akumulatorowe.

Nie oznacza to jednak, że zbliża się koniec innych typów akumulatorów. Przemawiając na tym samym wydarzeniu, główny naukowiec BYD i główny inżynier motoryzacyjny Lian Yubo powiedział, że akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe nigdzie się nie wybierają w ciągu najbliższych 15-20 lat, zauważając, że pozostaną one ważne dla niedrogich pojazdów elektrycznych.

Dlaczego producenci samochodów są zainteresowani akumulatorami półprzewodnikowymi?

Zalety akumulatorów półprzewodnikowych w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi obejmują wysoką gęstość energii, mniejszą objętość, wysoką plastyczność, znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa oraz lepszą wydajność w wysokich i niskich temperaturach. Wady obejmują złożoność rozwoju i produkcji, co skutkuje znacznie wyższą ceną na obecnym etapie rozwoju technologii.

Źródło: Carnewchina

EV