Amerykański startup elektrycznych ciężarówek Nikola ogłosił upadłość

Nikola, firma specjalizująca się w elektrycznych i wodorowych samochodach ciężarowych, złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości. Ogłoszenie to nastąpiło po doniesieniach z początku tego miesiąca, że producentowi samochodów kończą się fundusze.
Co wiadomo
Firma przetrwała 10 trudnych lat od momentu założenia w 2014 roku. W 2020 roku Nikola zaprezentowała elektrycznego pickupa Badger o agresywnym designie, który przewidywał zarówno napęd elektryczny, jak i wodorowy. Projekt wyglądał na tyle obiecująco, że General Motors zawarł umowę o pomocy w rozwoju, aby wprowadzić model na rynek w 2022 roku.

Nikola Badger. Ilustracja: Nikola
Wkrótce potem firma została oskarżona o oszustwo, a ówczesny dyrektor generalny Nikoli, Trevor Milton, został uznany winnym wielu zarzutów w 2022 roku. Po zerwaniu relacji z Miltonem Nikola zmieniła kurs, anulując projekt Badger i ponownie koncentrując swoje wysiłki na komercyjnych samochodach ciężarowych. Firma dostarczyła swoje pierwsze elektryczne ciągniki siodłowe w 2022 r., ale w kolejnych latach nie udało jej się osiągnąć wystarczającego wolumenu, aby osiągnąć rentowność.
Pod koniec ubiegłego roku Nikola zgłosiła 200 milionów dolarów na rachunkach i 270 milionów dolarów zadłużenia długoterminowego. Gdy na początku lutego 2025 r. pojawiły się nowe doniesienia, że Nikola jest bliska bankructwa, cena akcji spółki spadła poniżej jednego dolara.
W komunikacie prasowym potwierdzającym złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości Nikola poinformowała, że ma około 47 milionów dolarów w kasie, a firma zamierza kontynuować "ograniczone" wsparcie dla eksploatowanych ciężarówek. Dokumenty sądowe potwierdzają, że zobowiązania producenta ciężarówek wahają się od 1 miliarda do 10 miliardów dolarów, a liczba wierzycieli, którym firma jest winna, waha się od 1 000 do 5 000.
Nikola jest trzecim amerykańskim startupem produkującym samochody elektryczne, który zbankrutował w ostatnich latach. Producent elektrycznych pickupów Lordstown Motors ogłosił upadłość w 2023 r., a Fisker z siedzibą w Kalifornii ogłosił upadłość w 2024 r.
Źródło: Caranddriver