Plotka: modele elektryczne MINI nowej generacji mogą stać się modelami z napędem na tylne koła

Autor: Volodymyr Kolominov | 21.02.2025, 11:27
MINI Cooper SE: elektryzująca jazda kultowym samochodem MINI Cooper SE . Źródło: MINI

Według Autocar, następna generacja samochodów elektrycznych MINI może porzucić tradycyjny dla marki układ napędu na przednie koła na rzecz napędu na tylne koła. Rzekoma zmiana architektury wiąże się z wprowadzeniem nowej platformy macierzystej Grupy BMW.

Co wiadomo

Nowa 800-woltowa architektura "Gen6" jest pozycjonowana jako "ogromny krok naprzód" pod względem technologicznym w porównaniu do rozwiązań stosowanych w samochodach elektrycznych obecnej generacji. Platforma obiecuje zwiększony zasięg i prędkość ładowania, a także niższe koszty produkcji samochodów.

Pierwszym samochodem na nowej platformie będzie BMW iX3 nowej generacji, które zadebiutuje we wrześniu tego roku. Stopniowo, w miarę wprowadzania nowych generacji modeli, wszystkie samochody elektryczne BMW, Rolls-Royce'a i MINI będą przechodzić na tę architekturę.

Dla MINI będzie to dramatyczna zmiana, ponieważ marka zawsze trzymała się układu z napędem na przednie koła w duchu oryginalnego modelu z lat 60-tych. Konfiguracja nowej platformy oznacza, że wersje samochodów z napędem na jedną oś mogą być realizowane tylko z silnikiem na tylnej osi. Silnik z przodu będzie instalowany w modelach z napędem na wszystkie koła, ale ze względu na cechy konstrukcyjne układu napędowego nie może być jedynym.

Jednym z uzasadnień tej decyzji jest to, że układ napędu na tylne koła jest "lepszy pod względem dynamiki". Tak więc platforma obsługuje tylko konfiguracje z napędem na tylne lub wszystkie koła w wersjach jedno-, dwu-, trzy- lub czterosilnikowych.

Jakakolwiek zmiana konfiguracji pozostaje jednak odległą perspektywą, biorąc pod uwagę, że cała linia MINI, w tym nowy Cooper, Aceman i Countryman, została całkowicie odnowiona w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Niemniej jednak, prawdopodobne przejście na napęd na tylne koła w elektrycznych MINI oznacza znaczące odejście od tradycji marki i podkreśla zaangażowanie BMW Group w unifikację.

Źródło: Autocar

EV