Stellantis zaprezentował STLA AutoDrive, autopilota, który pozwala kierowcom zrelaksować się za kierownicą.

Autor: Volodymyr Kolominov | 24.02.2025, 12:19
Autopilot STLA: przyszłość bez kierowcy Demonstracja działania STLA AutoDrive. Źródło: Stellantis

STLA AutoDrive 1.0 to pierwszy autorski system zautomatyzowanej jazdy firmy Stellantis. Zapewnia on tryb Hands-Free i Eyes-Off (SAE Level 3), co oznacza, że kierowca może trzymać ręce z dala od kierownicy, a nawet rozpraszać się innymi czynnościami podczas jazdy.

Co wiadomo

STLA AutoDrive działa przy prędkościach do 60 km/h (37 mph) i jest przeznaczony głównie do jazdy w miejskich korkach. Kierowca może robić inne rzeczy - oglądać filmy, odpowiadać na e-maile lub po prostu patrzeć przez okno, podczas gdy samochód sam kieruje, hamuje i monitoruje ruch.

Producent twierdzi, że system jest tak łatwy w użyciu, jak to tylko możliwe: jeśli pozwalają na to warunki drogowe, ostrzega kierowcę o możliwości aktywacji. Po naciśnięciu przycisku elektronika przejmuje kontrolę, kontrolując odległość od innych samochodów, prędkość i trajektorię.

STLA AutoDrive wykorzystuje zaawansowany system czujników i automatyczne czyszczenie czujników, aby zapewnić stabilną pracę. Pozwala to autopilotowi działać nawet w nocy i w trudnych warunkach pogodowych, takich jak deszcz lub mgła wodna z kół innych samochodów.

Demonstracja działania STLA AutoDrive
Demonstracja działania STLA AutoDrive. Zdjęcie: Stellantis

Przy wyższych prędkościach system działa w trybach Level 2 i Level 2+ (adaptacyjny tempomat i centrowanie pasa ruchu), w których kierowca musi pozostać uważny i gotowy do interwencji.

STLA AutoDrive został zaprojektowany na elastycznej platformie, dzięki czemu można go łatwo dostosować do różnych rynków i marek Stellantis. Obsługuje aktualizacje oprogramowania oparte na chmurze, co pozwoli na przyrost funkcjonalności.

Przyszłe aktualizacje mogą dodać:

  • Hands-Free i Eyes-Off przy prędkościach do 95 km/h (59 mph).
  • Autopilot terenowy dla wybranych modeli.

Jednak w każdym kraju system będzie działał zgodnie z lokalnymi przepisami, w tym ograniczeniami dotyczącymi korzystania z telefonu podczas jazdy. Co najważniejsze, kierowca musi być zawsze zapięty i gotowy do przejęcia kontroli.

Źródło: Stellantis