Zasięg do 800 km i możliwość tankowania na dowolnej stacji benzynowej: Scania i DHL testują elektryczną ciężarówkę z generatorem benzyny.

Scania i DHL Group zaprezentowały eksperymentalną ciężarówkę elektryczną z generatorem benzynowym - Extended Range Electric Vehicle (EREV). Model ten został zaprojektowany z myślą o trasach długodystansowych, gdzie infrastruktura ładowania nie jest jeszcze dobrze rozwinięta.
Co wiadomo
Formalnie ciężarówka ta jest pojazdem elektrycznym, ponieważ jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 230 kW (szczyt - 295 kW). W rzeczywistości jest to jednak hybryda: pojazd ma baterię o pojemności 416 kWh, ale zamiast dodatkowej baterii jest wyposażony w generator o mocy 120 kW. Początkowo będzie on zasilany benzyną, a następnie olejem napędowym lub HVO (hydrorafinowanym olejem roślinnym).
Generator ten zwiększa zasięg do 800 km, czyli więcej niż 550 km w przypadku całkowicie elektrycznych ciężarówek Scania o podobnej masie. W razie potrzeby EREV można zatankować na zwykłej stacji benzynowej.
Ciężarówka ma wymiary 10,5 metra, maksymalną masę 40 ton i ładowność około 1000 paczek. Możliwe jest również holowanie przyczepy z dodatkowym kontenerem. Prędkość maksymalna wynosi 89 km/h.
Mimo to EREV nie jest innowacją. Scania eksperymentowała już z hybrydowymi ciężarówkami, ale uznano je za daremne, ponieważ UE nie uznaje hybryd za pojazdy "zeroemisyjne". Dlatego teraz ta sama koncepcja została zaprezentowana pod nową nazwą: generator benzynowy nie jest głównym źródłem zasilania, ale "pomocniczym", co pozwala obejść ograniczenia regulacyjne.
Gdzie odbędą się testy?
Elektryczna ciężarówka z technologią EREV zacznie działać w lutym na trasie Berlin-Hamburg w Niemczech do transportu paczek w ramach Post Parcel Germany. Jeśli testy zakończą się sukcesem, DHL planuje rozszerzyć swoją flotę.
Źródło: Scania