Zasięg ponad 1000 kilometrów: Mercedes-Benz rozpoczął testy EQS z akumulatorem półprzewodnikowym.

Inżynierowie Mercedes-Benz wraz z firmą Factorial opracowali prototyp akumulatora półprzewodnikowego do pojazdu elektrycznego. Prototyp ten został zainstalowany w produkcyjnym modelu Mercedes-Benz EQS zamiast standardowej baterii. Eksperymentalny pojazd przeszedł już testy laboratoryjne w Stuttgarcie pod koniec 2024 r., a następnie testy drogowe w lutym 2025 r.
Co wiadomo
W przeciwieństwie do konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych, nowy akumulator wykorzystuje elektrolit stały zamiast elektrolitu ciekłego. Oferuje to kilka zalet jednocześnie:
- Wyższa pojemność energetyczna - do 450 Wh/kg na poziomie ogniwa.
- Mniejsza waga.
- Bezpieczeństwo - stały elektrolit znacznie zmniejsza ryzyko pożaru.
Akumulator półprzewodnikowy w pojeździe opartym na EQS zapewnia do 25% większy zasięg w porównaniu ze standardowym akumulatorem EQS o podobnym rozmiarze i wadze. W testowym EQS z nowym akumulatorem zasięg przekracza 1000 kilometrów na jednym ładowaniu, podczas gdy produkcyjny EQS 450+ z akumulatorem 118 kWh pokonuje nieco ponad 800 kilometrów.

Akumulator półprzewodnikowy dla Mercedes-Benz EQS. Ilustracja: Mercedes-Benz
W nadchodzących miesiącach Mercedes-Benz przeprowadzi rozszerzone testy drogowe i laboratoryjne, aby ocenić trwałość i stabilność akumulatora półprzewodnikowego w rzeczywistych warunkach.






Akumulatory półprzewodnikowe są jednym z najbardziej obiecujących obszarów rozwoju pojazdów elektrycznych. Jeśli technologia ta okaże się skuteczna, może sprawić, że pojazdy elektryczne będą lżejsze, bezpieczniejsze i znacznie zwiększą zasięg bez zwiększania zestawu akumulatorów. Inni producenci również aktywnie działają w tym kierunku. Przykładowo, chiński BYD ogłosił niedawno, że zacznie wyposażać swoje pojazdy elektryczne w akumulatory półprzewodnikowe w 2027 roku. Jednak masowe wdrożenie tej technologii spodziewane jest dopiero w 2030 roku.
Źródło: Mercedes-Benz