Mercedes eActros 600 ponownie przetestowany zimą - zużycie paliwa wzrosło o 25 procent, a czasami nawet o 50 procent.

Chociaż elektryczny ciągnik Mercedes-Benz eActros 600 został już wprowadzony do produkcji seryjnej, a nawet zdobył nagrodę Truck of the Year 2025, Daimler Truck postanowił ponownie przetestować jego możliwości - tym razem w zimowych warunkach Europy Północnej.
Co wiemy
Dwie ciężarówki o łącznej masie całkowitej 40 ton odbyły 16-dniową jazdę testową na dystansie 6500 kilometrów w 10 krajach europejskich. Test rozpoczął się w Niemczech, następnie ciężarówki przejechały przez Danię, Szwecję, Finlandię, dotarły do koła podbiegunowego, a następnie wróciły przez Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy i Austrię. Ponad połowa trasy przebiegała tymi samymi drogami, co północna część prawie siedmiotygodniowej europejskiej trasy testowej, która odbyła się latem 2024 roku.

Europejska trasa eActrosa 600 po zimowych drogach. Zdjęcie: Daimler Truck
Temperatury podczas podróży wahały się od -18 do +9 stopni Celsjusza. Średnia dzienna prędkość wahała się od 64 do 77 kilometrów na godzinę. Analiza odcinka trasy pokonanego po zimnym starcie przy średniej temperaturze -2 stopni Celsjusza i na oponach klasy efektywności energetycznej B na nieodśnieżonej nawierzchni wykazała wzrost zużycia energii o około 25 procent w porównaniu do tego samego dystansu na oponach klasy efektywności energetycznej A.
- 5 procent przeznaczono na utrzymanie temperatury w kabinie na poziomie 21°C;
- Mniej niż 1 procent na ogrzewanie akumulatora;
- 15 procent na zwiększone opory toczenia i opór powietrza;
- 4% za zmniejszoną wydajność regeneracji.
Jochen Gottstein, kierownik testów zużycia energii i zasięgu jazdy w Daimler Truck, wyjaśnił, że ostatecznie aerodynamika i opór toczenia mają znaczący wpływ na zużycie paliwa przez ciężarówkę, niezależnie od rodzaju napędu. Wyższa gęstość powietrza przy niższych temperaturach w zimie zawsze prowadzi do zwiększonego oporu powietrza - a tym samym do zwiększonego zużycia energii. Opony wymagane do jazdy zimą również mają wyższe opory toczenia i zwiększają zużycie paliwa.
Na szczególnie trudnych trasach z przeważnie zaśnieżonymi i częściowo oblodzonymi drogami, wzrost zużycia energii osiągnął prawie 50% w porównaniu do jazdy latem na oponach klasy A. Znaczącą rolę odegrały tu opory toczenia skandynawskich opon klasy efektywności energetycznej D, które zostały opracowane z myślą o ekstremalnych warunkach zimowych.

Europejska trasa eActros 600 po zimowych drogach. Zdjęcie: Daimler Truck
Daimler twierdzi, że kierowcy nie zamarzną nawet podczas pracy w ekstremalnie niskich temperaturach. Podczas testu temperatura w kabinie utrzymywała się na poziomie 21°C w ciągu dnia i 19°C w nocy, przy czym zasięg jazdy zmniejszył się jedynie o 2-5%. Według inżynierów, elektryczna ciężarówka nie musi oszczędzać na ogrzewaniu, a nawet zimą eActros 600 jest w stanie dotrzeć do celu, ładując się wyłącznie na publicznych stacjach ładowania.
Mercedes-Benz eActros 600
eActros 600 ma trzy zestawy akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), każdy o pojemności 207 kWh. Łączna pojemność zainstalowanych akumulatorów wynosi 621 kWh. eActros 600 został zaprojektowany tak, aby spełniał te same wymagania dotyczące trwałości pojazdu i komponentów, co porównywalny konwencjonalny Actros do transportu długodystansowego. Oznacza to do 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. Po tym okresie użytkowania pozostała pojemność akumulatorów powinna przekraczać 80 procent.
Z technicznego punktu widzenia, pojazd został zaprojektowany dla dopuszczalnej masy całkowitej do 44 ton. Ze standardową naczepą eActros 600 ma ładowność około 22 ton w UE. W niektórych przypadkach przepisy krajowe mogą dopuszczać większą ładowność.
Produkcja seryjna Mercedes-Benz eActros 600 rozpoczęła się pod koniec listopada ubiegłego roku.
Źródło: Daimler Truck