Nowoczesne samochody elektryczne szybciej równoważą emisje z produkcji akumulatorów - badanie Ifeu

Jak bardzo przyjazne dla środowiska są samochody elektryczne? Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Energii i Środowiska (Ifeu) z Heidelbergu potwierdziło: samochody elektryczne nie tylko zmniejszają bezpośrednią emisję CO₂ podczas jazdy, ale ich przewaga środowiskowa nad pojazdami z silnikami spalinowymi również rośnie wraz z rozwojem technologii.
Co wykazało badanie?
Według obliczeń naukowców, nowoczesny samochód elektryczny kompensuje ślad węglowy związany z produkcją baterii po przejechaniu 25 000 km w porównaniu do samochodu z silnikiem Diesla i po przejechaniu 45 000 km w porównaniu do samochodu z silnikiem benzynowym. Jednocześnie samochód elektryczny emituje do 60 procent mniej CO₂ w całym cyklu życia niż samochody z silnikami spalinowymi.
Co producenci robią dla zrównoważonego rozwoju w dziedzinie pojazdów elektrycznych?
Gdy akumulator pojazdu elektrycznego osiągnie koniec okresu użytkowania, jego żywotność można przedłużyć poprzez wykorzystanie go w stacjonarnych magazynach energii. Na przykład siedziba Nissan Americas we Franklin w stanie Tennessee wykorzystuje akumulatory Nissan Leaf do zasilania budynku w okresach "szczytowego zapotrzebowania" i do ładowania w okresach "pozaszczytowych".
Po całkowitym wyczerpaniu akumulatory muszą zostać poddane recyklingowi. BMW Group ogłosiła niedawno utworzenie zamkniętego systemu recyklingu akumulatorów wysokonapięciowych do pojazdów elektrycznych we współpracy z SK Tes. W dniu 1 listopada 2024 r. rozpoczęto recykling akumulatorów wysokonapięciowych w celu wydobycia cennych materiałów, takich jak nikiel, lit i kobalt. Uzyskane w ten sposób materiały z recyklingu zostaną następnie wykorzystane do stworzenia nowych baterii.
Źródło: Focus