Sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie rośnie, ale Tesla straciła prawie połowę rynku

Autor: Volodymyr Kolominov | 28.02.2025, 12:16
Wewnątrz Gigafactory: Pierwszy Tesla Model Y został uruchomiony w Berlinie Tesla Model Y w Gigafactory Berlin-Brandenburg. Źródło: Tesla

Pomimo ogólnego spadku na rynku samochodowym w UE, sprzedaż samochodów elektrycznych w styczniu 2025 r. wzrosła o 34% w porównaniu do stycznia 2024 r., osiągając 15% rynku. Nie były to jednak dobre wieści dla wszystkich producentów: Tesla straciła 45% sprzedaży, a jej udział w rynku spadł z 1,8% do 1%.

Co wiadomo

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA ) w styczniu 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE spadła o -2,6%. W szczególności spadek zaobserwowano na głównych rynkach bloku: we Francji (-6,2%), Włoszech (-5,8%) i Niemczech (-2,8%). Z drugiej strony Hiszpania odnotowała wzrost o 5,3%.

Jednak pomimo spadku całkowitej liczby rejestracji, pierwszy miesiąc roku był udany dla pojazdów elektrycznych. Segment ten wzrósł o 34%, osiągając udział w rynku na poziomie 15%.

Prawie 65% tych nowych pojazdów elektrycznych zostało zakupionych w Niemczech, Holandii i Belgii, gdzie wzrost w porównaniu do stycznia 2024 r. wyniósł odpowiednio 53,5%, 28,2% i 37,2%.

Rejestracje nowych samochodów w UE. Ilustracja: ACEA
Rejestracje nowych samochodów w UE. Ilustracja: ACEA

Tesla traci grunt pod nogami

W styczniu europejska sprzedaż firmy Elona Muska (Elon Musk) spadła aż o 45,2%. Sprzedano nieco poniżej 10 000 samochodów w porównaniu do ponad 18 000 w styczniu 2024 r., a udział Tesli w rynku spadł z 1,8% do 1%.

Na największym rynku UE, w Niemczech, sprzedano zaledwie 1 277 samochodów Tesla, co oznacza najsłabszy wynik tej amerykańskiej marki w tym kraju od lipca 2021 roku. Sprzedaż spadła również gwałtownie (o 63%) we Francji.

Według naszych kolegów z InsideEVs, przyczyną tego spadku Tesli może być ingerencja Elona Muska w procesy polityczne krajów europejskich, a także jego poparcie dla Donalda Trumpa. Ponadto firma doświadcza również ogólnego spadku sprzedaży, częściowo spowodowanego stosunkowo starzejącą się linią modeli. Wkrótce pojawi się jednak zaktualizowana wersja crossovera Model Y, która może pomóc poprawić wyniki firmy.

Co słychać u konkurencji?

Podczas gdy Tesla odnotowała spowolnienie, inni producenci samochodów elektrycznych odnotowali w styczniu dodatnie wyniki. MG, należące do chińskiego SAIC, zwiększyło liczbę rejestracji w Europie o 36,8%. BMW również odnotowało dobry styczeń z 36-procentowym wzrostem rejestracji samochodów elektrycznych. Bawarczycy dostarczyli 13 715 samochodów na baterie, z rejestracjami iX1 (siódmego najpopularniejszego samochodu elektrycznego w UE w 2024 r.), które wzrosły o 64% w ubiegłym miesiącu.

A co z samochodami z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi?

Udział w rynku samochodów benzynowych spadł do 29,4% w porównaniu z 35,4% w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Podobnie, segment samochodów z silnikiem wysokoprężnym spadł o 27%, w wyniku czego udział w rynku samochodów z silnikiem wysokoprężnym w styczniu wyniósł zaledwie 10%.

Rejestracje nowych samochodów w UE w styczniu według typu układu napędowego. Ilustracja: ACEA
Rejestracje nowych samochodów w UE w styczniu według typu układu napędowego. Ilustracja: ACEA

Hybrydy plug-in (PHEV) nie rozpoczęły 2025 roku dobrze, z rejestracjami spadającymi o 8,5 procent w styczniu, choć nadal stanowiły 7,4 procent miesięcznej sumy w UE. Samojezdne hybrydy i łagodne hybrydy stanowiły prawie 35% rejestracji nowych samochodów w ubiegłym miesiącu.

Źródła: ACEA, InsideEVs